søndag 18. august 2024

Et augustdøgn på Liervatnet

 

Det måtte bli tur denne helga og aller helst med packraften hvis vær og vind viste seg ok. Det ble tur.

Noe sen turstart lørdag formiddag i påvente av at regnværet som feier over Haugalandet skal gi seg litt. I tolvtiden er jeg ferdig pakket på Lier, men ser jeg vil få en noe fuktig overfart likevel.

Sist jeg var her i månedsskiftet mai-juni, så testet jeg for første gang ut pakksekk på hekken på packraften. Det fungerte strålende og slik er også båten pakket i dag. Dog en noe mindre pakksekk, en 20-liters vanntett sekk fra Biltema. Den holder.

Framme i baugen festes 45-literssekken + en 40 liters vedsekk. Det fungerer veldig bra, særlig når også campingstolen sørger for stabilitet på bagasjen der framme.

Regnværet har jeg på skrå i mot inn fra sørvest, men da jeg nærmer meg campholmen så gir det seg litt etter litt. I følge værradaren til Yr, så har jeg en times tid på meg til å få opp campen før neste regnskur vil ankomme.

Tarpen får jeg opp først, og så teltet som plasseres på fjellduken. Det er vått i bakken og fjellduken fungerer flott som footprint. Og så kommer regnskuren innover.

Det plasker ned en halvtimes tid, men så skinner det opp og ettermiddagen blir slett ikke verst.


Det blir en virkelig slapp ettermiddag under tarpen med podcastunderholdning og litt fisking inni mellom. Ikke et napp. Til og med en middagslur får jeg meg. Det har vært en tøff uke med jobbstart igjen og mye å gjøre. Ikke rart man er litt sliten da.


Lunsjen blir av den lette sorten på denne turen. Jeg har ennå mange Rett-i-koppen igjen etter sommerturene. Enkel og smart løsning det der.


Det som jeg synes kjennetegner august godt er blant annet at røsslyngen blomstrer for fullt, også her på holmen. Det er flotte fargekontraster i ettermiddagslyset. Røsslyngen ble kåret til Norges nasjonalblomst i 1976 i radioprogrammet "Nitimen".


Jeg sparer veden jeg har med på turen til kveldingen, men fyrer litt i kvistbrenneren på ettermiddagen. Det gir en smak av bålfyringen den også.


Den er liten og genial den kvistbrenneren jeg kjøpte for noen år siden må sies. Likevel var det ikke før i sommer at jeg fikk tatt den skikkelig i bruk. Her på holmen er det mest for kosefyring en times tid. 


I sjutiden er det fyr i bålet og kvelden kan bare komme. Det er ikke insekter å plages med heller, så slik sett sparer jeg både myggmidler og myggspiral som er med i sekken.


Nå er det også tid for noe mat. Ikke noe fancy, men solide ostesmørbrød med skinke og paprika som jeg fikk klargjort før jeg kjørte hjemme i fra i formiddag. Den lille rista er også med i sekken på denne turen og genial til slikt.
I løpet av natta kommer et nytt regnvær over som hamrer på tarpen. I grunnen søvndyssende og jeg sover godt gjennom natta.


Jeg er forholdsvis tidlig på beina søndag morgen og nyter noen timer i campingsstolen under tarpen før jeg starter nedpakkingen. Jeg venter på oppholdsværet som skal komme i titiden ifølge værradaren.


Litt over ti er regnværet over og jeg er snart i båten retning Lier igjen. Denne gangen har jeg en sluk ute bak båten, men det er ingen kjenning i det hele tatt nordover vannet.


Jeg bruker en halvtimes tid nord til Lier fra holmen. Her pakkes alt inn i bilen og denne turen er dermed ved veis ende. På vei hjemover kan jeg se tilbake på en igjen vellykket tur på Liervatnet, akkurat som planlagt. Det har blitt noen turer hit opp gjennom årene. Ikke et menneske har jeg sett dette døgnet jeg tilbrakte her, men det gjør ingenting. 


Jeg tror dette var den 13. turen der packraften var med i år. Det er ny rekord for turbloggeren i så fall. Det kan fort bli flere i høst rundt om i distriktet skulle vær og vind være fristende.

Vil du lese mer om turene mine i packraft, ja så kan du klikke her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.