søndag 12. august 2018

På vannet igjen


I dag monterte jeg opp Ally igjen på terrassen etter Femundsmarkaturen i sommer. Klar for høstsesongen.

Så med kanoen liggende å friste ute på terrassen i formiddag, og været sa seg selv, ja da var det altså bare én ting å gjøre. Kanotur!


16 grader i lufta og noen flere i vannet, la jeg av gårde fra Lindøy i Vigdarvatnet før ett i dag. Siste turdag før jeg starter på jobb igjen i morgen. Tida har gått altfor fort i sommer.

Jeg har ikke mye med på tur i dag, kun en matpakke, litt godis og en gassboks og brenner. Har lyst å ta lunsjen på Skorpeneset hvis der er ledig.

Med lite bagasje og utstyr med i kanoen, så må det ballast til framme i baugen. En tilitersdunk med vann og noen steiner gir gode 20-25kg der. Det funker greit.


Det er svært lav vannstand i Vigdarvatnet så jeg allerede da jeg bar kanoen ned til vannet. Kan se ut som gode meteren lavere enn normalvannstand. Kanskje enda litt mer. Vannet er ikke regulert, annet enn at settefiskanlegget på Fjon forsyner seg grovt. Det trengs påfyll.

"Japan" ligger landfast ser jeg, og mellom Vigdarheim og "Skilpaddå" er det noen steiner som er litt skumle i sundet der.

Jeg har to stenger ute på vei over mot Dyngjevågen og Skorpeneset. Både Beastmasteren i 7 fot og Speedmasteren i 9, er montert opp. Den ene med 18g Mørungen, den andre med 12g Aura Flake.


Det er perfekt kanovær i dag med en svak bris fra nord og ellers fin temperatur. Ikke noe trafikk heller der jeg nærmer meg Dyngjevågen og Skorpeneset. Ingen å se ute på vannet.


Heller ingen er det ytterst på Skorpeneset. Den lave vannstanden har blottlagt en liten strand jeg kan gå i land på på østsiden av neset. Fint å dra kanoen opp på. Med crocs på beina og varmt i vannet er det ingen problemer.


Det blir ikke lange stoppen på Skorpeneset. Jeg finner ut at fyrstikker er glemt igjen hjemme. Pakkingen gikk litt for fort i formiddag og dermed ingen kaffe til matpakken. Jeg fikk klare meg med soloen.


Før jeg legger utpå igjen tar jeg noen kast med Speedmasterstanga fra land. Man vet jo aldri. Ikke et napp å kjenne.


Jeg tar en runde ytterst i Dyngjevågen før jeg legger nordover mot sundet på nordsiden av Skorpo. Det er sjelden jeg er i det området.


Det kan nesten se ut til at også øya Skorpo ligger landfast da jeg nærmer meg sundet. Det ser slik ut litt på avstand. Da jeg kommer nærmere, ser jeg at det ennå er litt å gå på der mellom øya og Turraneset.

Kapteinen må ha seg en røykepause

Jeg kikker bare såvidt rundt Turraneset før jeg vender sørover igjen samme vei, gjennom Skorpesundet. Det blåser litt friskere fra nord og medvinden er fin.

Det er i Skorpesundet, sørover langs Skorpeneset turens eneste napp er å kjenne. Et lite sekund er det fisk på sluken, men sitte vil den ikke. Virket mest som en liten tass.


Det er litt mer trafikk på vannet da jeg passerer sørover øst for "Japan". Litt flere båter å se og høre. En kano med far og sønn hilser jeg på. Kanskje takket være bloggen min, er de på overnattingstur på Vigdarvatnet. Det er hyggelig å høre. Hei til dere!


Jeg runder Lindøy på øst og sørsiden på vei tilbake til bilen. Det er ikke så ofte jeg er sør for Lindøy i kano. Forandring fryder.

I det jeg bærer kanoen opp til bilen igjen, slår jeg av en prat med en familie bosatt i Haugesund. De er her for første gang og har fisket fra land fra Lindøy og ute på "Japan". En liten ørret er fått og spist kan de melde. Hei til dere også!

Det ble et par timers tur på Vigdarvatnet i dag. En fin avslutning på sommerturene egentlig, selv om fiskefangsten uteble. Nå er i alle fall Ally klar igjen for høsten. Satser på noen fine helger framover og noen turer til på vannet i høst.

Vil du se mer fra turene mine på og til Vigdarvatnet, ja så klikker du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.