mandag 13. januar 2014

Norske naturperler


Har du ikke fått med deg denne på NRK nå i vinter, ja så har du virkelig gått glipp av noe. Her snakker vi høy kvalitet på natur og ikke minst naturfilm.

Frykt ikke. Det er ennå sjans til å få se serien i sin helhet. Det takket være NRKs suverene tilbud på nett. Her kan du se serien fram til april 2014. Helt gratis!

Med "Norske naturperler" snakker vi om en produksjon som virkelig puster de store BBC-produksjonene i nakken, naturserier med langt høyere budsjetter antar jeg. Det er naturfilmfotografene Arne Nævra og Torgeir Beck Lande som står bak serien. De har valgt seg ut 8 flotte naturområder/steder som de presenterer i hver episode. Artig at et par av disse områdene har jeg allerede besøkt og et som planlegges besøkt kommende sommer.

Når dette skrives er tre av de åtte episodene allerede sendt. I første episode ble Øvre Pasvik presentert, i andre episode Gjesværstappan i Finnmark og i tredje, Børgefjell hvor fotografene også selvsagt måtte prøve fiskelykken. I kommende episoder vil bl.a. Kvennadalen på Hardangervidda dukke opp, Svalbard og Helgelandskysten. Også Hvaler og Grytdalen presenters i egne episoder.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Dette er snacks som jeg har til gode å begynne på enbda, men jeg gleder meg:)

minituren sa...

Første episoden var super. Andre litt mye fugler og den tredje skal jeg se på nett senere i uka.

moroglillemann sa...

Denne turde eg ikkje å gå glipp av, og satte heile serien på opptak :-P og dermed får eg sitte alldeles i fred å kose meg seinere på kveldane :))

Tvergastein sa...

Veldig mye bra i denne serien, men det mangler det siste lille ekstra for å få det opp på "BBC" kvalitet og regi. Skal sjølvsagt se resten av episodene!

Unknown sa...

Hei,
Du har en fantastisk fin blogg, og jeg følger jevnlig med på den.
Det er en fin måte på å få ideer om hvor neste tur jeg velger, blir til.
Har satt opp flere del mål i år hvor bl.annet Børgefjell og Finnmarksvidda står for tur, til sommeren. Den ruten du la opp på Børgefjell er veldig aktuell, da den så ypperlig ut med fint terreng og fiskevann med gode campplasser.

Ronny

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Ronny!

Takk for hyggelige ord om bloggen. Ja, siste turen i Børgefjell var fin tross været. Ruta jeg fulgte var grovt sett noe jeg hadde sett for meg på forhånd, men turen ble også til litt underveis. Det er alltid fint å ha rom for. Jeg skal snart tilbake til Børgefjell, men trolig ikke til sommeren da Nordkalotten står på papiret med store bokstaver for tiden.

God tur og skitt fiske! Kanskje treffes vi der ute en gang! :)

Mvh
Bjarne

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.