søndag 7. april 2019

Sesongåpning på vakre Vigdarvatnet


Med det flotte været som var meldt for helga, og Ally klar på terrassen, ja da sa det seg selv hvor første overnattingstur i år skulle gå.

Fredag og lørdag skulle bli best og jeg var snar etter jobb fredag å få kanoen på taket på bilen. Det meste var pakket og klart allerede torsdag. Tanken var minst en teltnatt, med mulighet for to. Jeg hadde mat med til søndag morgen.


I fullpakket kano siger jeg ut fra Lindøy på Vigdarvatnet. Den er nesten fullastet, med tre sekker ved fremst. Sekkene fungerer fint som ballast på disse turene.

Jeg får inn en sørøstlig liten bris i det jeg når ut mellom "Japan" og "Skilpaddå". Over mot Dyngjevågen får jeg den inn rett fra sida, men ingen fare.

Jeg har en grønn møresild i 10g bak kanoen under hele overfarten, men ikke et napp å kjenne. Det er nok litt tungt så tidlig på sesongen.


Det er ledig ytterst på Skorpeneset og det nye teltet, innkjøpt for sesongen, er oppe før fem. Nå kan kvelden bare senke seg.


Jeg glemte å kjøpe inn snacks, men den siste pakken fra Rørosrein fungerer godt nok utpå kvelden ved bålet.

Siste tørka hjerte fra Rørosrein tok jeg med

Jeg fisker litt fra neset utover kvelden, men det blir ikke så mange kastene. Et og annet vak ser jeg utpå den blanke overflaten når vinden stilner helt på kvelden.


Jeg er forholdsvis tidlig i seng. Det har vært en travel jobbuke og jeg blir fort sigen i det mørket senker seg. På natta kommer det et lett regnvær forbi hører jeg mot teltduken, men ingenting å bli våt av.


Opp før soloppgang er jeg og fyrer bålet. Vigdarvatnet ligger blikk stille denne flotte aprillørdagen.


Temperaturen stiger raskt utover morgenen og jeg er snart i kun t-skjorta når sola får litt tak.


På Instagram har jeg sett at det er kjentfolk innerst i Dyngjevågen som er ute i samme ærend som turbloggeren. Utpå tidlig formiddag tar jeg turen innover i Ally for å hilse på.


Det er to turfølger innerst i Dyngjevågen som kom inn i går finner jeg snart ut. To av de har padlet inn i Ally og Packraft, de to andre har gått inn fra Dyngjo.

Det blir en liten tass av en ørret på møresilda før jeg etter en hyggelig prat padler utover Dyngjevågen igjen.


I leiren blir det bare slaraffenliv. Litt fisking fra neset, men mest lesing. Jeg har god bok med som jeg gjerne anbefaler.


Utpå ettermiddagen kommer Martin og Leif forbi på vei hjem. De kan skilte med en ørret på turen sin etter et teltdøgn innerst i Dyngjevågen.


Seinere på ettermiddagen får jeg besøk i leiren av en nysgjerrig kar. Den blir ikke lenge når den ser at her er det ingen godbiter å få.


Det har vært en fantastisk dag denne aprillørdagen på Vigdarvatnet. Jeg har til og med fått meg en middagslur i teltet. Fantastisk flott er det når slikt kan gjøres uten tanke på plagsomme knott og mygg som kan være ille her sommerstid. En god times lur med full gjennomtrekk i teltet.


Jeg glemte å ta med fotostativet til speilreflekskameraet. Det ble liggende igjen i bilen på Lindøy. Også kompaktkameraet jeg alltid har med glemte jeg i turiveren hjemme. Mobilkameraet har fungert godt og vil være en fin backup på langturene i sommer.


Værmeldingen melder tåke søndag morgen. Det blir spennende å se om det stemmer.


Jeg er oppe rundt halv sju og tåka som er meldt ligger tjukk over Vigdarvatnet. Snart får jeg fyr på den siste veden og varmen i kroppen. Det kan ikke være mer enn et par grader over null. Småhustrig i tåka.


Tåka ligger som en klam hånd over Skorpeneset utover morgenen og da den siste vedskia er lagt på bålet starter jeg nedpakkingen av leiren.

I titida er jeg i kanoen og legger sørover i tåkehavet. Snart ser jeg faktisk ingenting. Jeg gjetter bare på retningen da jeg såvidt skimter Skorpo til høyre for meg.


Snart dukker heldigvis "Skilpaddå" opp i tåkehavet. Den har en kjent positur. Derav navnet.


Sola legger et tydelig press på tåka da jeg ganske snart også skimter "Japan" mot sørøst. Med møresilda bak kanoen under overfarten legger jeg meg så nærme "Japan" jeg tør.

Hundre meter fra bilen er det plutselig fisk på der bak. Snart har jeg en 2-3 hektos ørret i håven. Da ble det to små på denne turen.


Den gode tursesongen med teltovernattinger er endelig i gang, så også kanosesongen. To teltnetter bokføres etter denne turen. Jeg har et uttalt mål om å klare 50 denne tursesongen. Det ble i alle fall en god start, så tidlig i april.

Neste helg blir det Sørlandstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.