torsdag 6. juni 2019

Det årlige dilemmaet før sommeren


Ja, jeg snakker selvsagt om hva som skal med i slukskrinet på turene på Nordkalotten. Hva blir med i år?

De fleste slukene vist på bilder i dette blogginnlegget er levert på min forespørsel av Salar Sportsfiske som er hovedsponsor på bloggen.

Før de lengre turene hvert år så sitter jeg der igjen over slukskrinene og river meg i den tynne hyssingen som er igjen på hodet. Jeg må få ned vekta på fiskesakene, samtidig så er jeg redd for å sitte igjen med for få sluker og feil.

Nå er jobben i gang, to uker før avreise. Hva vil ørreten og røya ha servert? Jeg har selvsagt gjort noen erfaringer som letter valget. Tenker jeg Ifjordfjellet og Laksefjordvidda som er første tur i sommer, ja så indikerer bildet øverst godt hovedingrediensen i slukskrina til den turen.


12 grams sluker i rødt og kobber, Sølvkrokens spesialsluker og Aura Flake i disse fargesjateringer er med. Disse gav god fangst for fem år siden.


Også sluker med sterkere orange farge blir med. Røya er kjent for å være litt mer hissig på disse enn ørreten. Sist sommer hadde jeg suksess med den nye, grønne møresilda til fjells. Et par slike blir også med denne sommeren.


Det er mest 10-12 grams sluker som blir med, men også noen i 7 gram, samt noen helt opp mot 18-20 grams sluker. De fleste slukene mine er satt opp med enkeltkrok. Jeg bruker Owner S-61 i str. 2. Dette fungerer utmerket er min erfaring og jeg har gjort dette i 5-6 år nå.


Et par svarte spinnere er også alltid med i skrinet. Jeg tar med to haspelstenger inn på vidda. En 10' stang og en på 9'. Begge Speedmaster. Den lengste med en 2500-snelle, den korteste med en 1000-snelle. Begge sneller Shimano CI4.


Og joda, jeg tar med den lille fluestanga også inn på vidda. Fiskekompis Johnny har forsynt meg med noen fine Black Gnat som fanget fin fisk sist gang.


Det er ennå to uker til avreise nordover så det er ennå tid å rive seg mer i hyssingen. Hvilke sluker må du ha med på Finnmarksvidda etter røya og ørreten?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bjarne

Jeg ser jo at du bruger en del tid på at optimere dit endegrej så der er størst mulig success rate – det gør jeg også. Jeg har eksperimenteret lidt med en løsning til hele tiden at have skarpe kroge på mine sluk og spinnere. Når de ligger og rutscher rundt I slukboksen bliver krogene fort sløve. Mit første forsøg gik på at ligge et tyndt lag skum, fra billigt liggeunderlag, I top og bund af slukboksen så slukene og deres kroge ikke rutschet rundt når jeg gik. Det virket egentlig ganske bra og en tillægs gevinst var at det var slut med den irriterende klonk, klink lyden hver gang man tog et skridt. Jeg mente dog fortsat der var plads til forbedring mht. at holde krokene sylespidse. Derfor har jeg prøvet at afmontere alle kroke og bare have en lille springring siddende i enden af sluken/spinneren. Så har jeg købt enkelt kroke med stort krogøje. I krogøjet har jeg monteret den mindste størrelse Eggsnap jeg kunne få. Krokene har jeg på et lille stykke skum. Når jeg nu skal bruge en sluk eller spinner montere jeg sluk/spinnere på hovedlinen og derefter monterer jeg en krog i springringen. Ved sluk/spinner skifte demontere jeg først kroken inden skiftet. På den måde har jeg altid helt skarpe kroke uden jeg behøver at montere 50 sluk/spinnere op med nye kroke. På denne måde er det også hurtigt at skifte mellem enkeltkroke, triplekroke og modhage løse når der fiskes efter laks i danske elve.
Håber det giver lidt inspiration til din fortsatte optimering af grej. Har du mail eller mobil, da kan jeg gerne overføre lidt billeder – det bliver noget kringlet at forklare helt præcist.
PS. Trofast læser af bloggen din siden 2011

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for godt tips! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.