søndag 2. september 2018

Disse slukene fanget fjellfisken i sommer


Jeg har alltid med meg alt for mange sluker på tur, også på fjellturene i sommer. Det slår aldri feil. Mange sluker ligger ubrukt i skrinet gjennom hele turen. Helt bortkastet egentlig.

Så er det likevel det, at å ha et utvalg sluker å velge blant, også gir en indre ro hos sportsfiskeren, som undertegnede. Man er skrudd sammen litt enkelt sånn sett.


Med sommerturene til fjells vel overstått så kan jeg se tilbake på hvilke sluker som gav mest fangst. Det er et par stykker som utmerket seg spesielt nemlig.

I år kom Remen med en ny serie møresild. Den grønne av disse i 10g fanget godt i sommer. Både i Femundsmarka og på Hardangervidda gikk det på fin ørret på denne sluken, til tross for det varme vannet.


Med vanntemperaturer opp i 20 grader pluss i mange fjellvann i sommer, så skulle man tro ørreten ville sture på bånn. Det var ikke min opplevelse. Jeg hadde virkelig godt fiskebett i mange vann jeg besøkte i varmen.


Sluker i kobber og rødt fanget mange ørreter og abborer. Spesielt var det Sølvkrokens Aura Flake og Remens møresild som ofte gav fangst. Begge disse brukte jeg opp i 18g størrelse i sommer, spesielt på Hardangervidda. I 7g størrelse tok jeg fine abborer i Styggsjøan i Femundsmarka fra kanoen.


I de vakre Dimmedalshøgdene på Hardangervidda ble noen fine, blanke ørreter fra et av Meinsvatna tatt på den store Aura Flake-sluken.

Mine egenmodifiserte, svarte sluker var ikke særlig effektive i der jeg var i sommer. Kanskje ikke så rart heller. Det er gjerne i kaldere vann de har fanget mest, er min erfaring.


Møresilda i rød og gull holografisk må også nevnes her. Jeg bruker den stort sett i 10g størrelse som gav fine middagsfisker på Hardangervidda.


Legg merke til at jeg pimper opp de nye slukene noe. De fleste får hos meg påmontert et større øye enn hva de leveres med. Jeg tror det har en effekt nemlig. De fleste ferskvannsslukene mine og de jeg bruker til sjøørretfiske får også en enkeltkrok.


Jeg kan ikke si dette er negativt for fangstresultatet. Kanskje gir en enkeltkrok på sluken mer fisk? Sluken «svømmer» nemlig bedre ser jeg. Den blir ikke så baktung som med treblekroken på. Jeg setter meg også sjeldnere fast og mindre rusk og rask fester seg også sjeldnere på.

Jeg er tilhenger av såkalt «catch & release», C&R, noe som også en enkeltkrok letteregjør mener jeg. Jeg opplever færre krokingsskader på fisken og det er lettere å avkroke den. Det er nok flere fordeler enn ulemper mener jeg ved å bruke enkeltkrok på slukene.


Vel nede fra fjellet igjen i sommer så har jeg hatt noen turer til mine lokale vann. Det har ikke vært særlig mye å skryte av der fangstmessig, men sluken som har fanget de få ørreten jeg har fått er «julepynten» fra Sølvkroken, som min fiskekompis Frank kaller slike. Den bør finnes i slukboksen til en hver slukfisker. Jeg bruker denne spesialen, med betegnelsen «Fire Tiger», både i 7 og 12g størrelse.


I det varme vannet i lavlandet nå i august, så kan det altså være lurt å prøve denne fargerike sluken. I regnvær spesielt. Ha en litt hissig bevegelse på sluken, at du bruker stangtuppen aktivt under innsnelling, ja så skal du ikke se bort i fra at ørreten tar den irriterende jækelen som svømmer forbi.

PS. Dette blogginnlegget ble først publisert på Fiskeavisen.no august 2018.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.