onsdag 25. september 2024

Norske løvtrær II

 

Da var jeg i gang igjen med å forsøke lære elevene mine navnet på noen av våre vanligste trær.

Spesielt er det løvtrærne våre vi er på jakt etter i nærskogen vår kort fra skolen. Det er ikke lett å finne alle, men en god del av de vanligste er mulig å finne her.

Elevene mine dette skoleåret skal få lære seg 10-15 arter av trær og hovedsakelig da løvtrær, da det er løvbladet vi bruker til å gjenkjenne og identifisere tresorten. Av bartrærne har vi kikket på gran, furu og barlind som vi finner i nærheten av skolen. Vi bruker appen Artsorakel til identifiseringen av artene. 

Nedenfor er de fleste artene som elevene mine må kunne til prøven etter høstferien i år.

Ask

Bjørk

Bøk

Eik

Kristtorn

Lind

Platanlønn og Spisslønn

Osp

Rogn

Selje

Svartor

PS. Jeg har tidligere skrevet om dette temaet her på bloggen, som her. Mer fra min lærerhverdag finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.