lørdag 14. september 2024

Septembernatt på Liervatnet

 

Det kunne bli et døgn med brukbart vær denne helga meldte meteorologene og da var det ganske lett å hive seg rundt og pakke utstyret i bilen.

Etter en tur til frisøren rett fra jobb fredag, så var det bare en svipptur hjemom og hente maten som skulle med på turen, resten var ferdigpakket i bilen.

Litt før halv tre er jeg på vannet endelig og nå kan helga bare komme etter en hektisk jobbuke der jeg nå siger sørover på Liervatnet. Det er helt stille og ikke en sjel å se, akkurat som jeg vil ha det.

Litt over tre er campen oppe og det siste jeg gjør er å få tarpen også opp. Det er meldt noen regnbyger kommende døgn, og da er det greit å være på den sikre siden.

For å spare på veden jeg har med og ikke fyre opp den for tidlig, så kommer kvistbrenneren til sin rett.


Med tanke på at det har vært så fuktig i det siste så var jeg innom Biltema her en dag og kjøpte noen pakker med tennbriketter til en billig penge. Det var jaggu ikke dumt og vil holde til mange fyringer utover ettermiddagen tenker jeg.

Jeg monterer også opp stormkjøkkenet, men det viser seg at det kunne jeg spart meg. Alle kaffekok og måltider blir gjort over flammer.

Her på holmen har jeg tidligere funnet godt med gul trompetsopp, men i år blir det snaut nok en liten smak. Godt er det uansett.

Røsslyngen er avblomstret nå og har mistet den flotte rosafargen fra tidligere i høst. Nå er den bleknet helt.

Litt før sju tennes bålet endelig. Og til dagsrevyen på telefonene blir middagen stekt. Karbonader med ørlite sopp som tilbehør.

Også noen ostesmørbrød jeg har med tar jeg på rista over bålet. Er knakende godt synes jeg med ost og chorizopølse på.

Kvelden tilbringes så og si i sin helhet ved bålet med underholdning på mobiltelefonen. Både podcaster og TV-underholdning inntas. Kun en liten fiskeøkt blir det med noen få kast bare. Ikke et napp i dag.


Jeg kikker litt etter nordlyset som er meldt, men etter hvert blir jeg så sigen at teltet frister mer. Tanken blir å kanskje ta en tur ut rundt midnatt og kikke, men den tanken sover jeg over med glans.

Ikke før i femtiden lørdag morgen er jeg en luftetur ut, men da er showet over. Vel, det gjør ikke mye, jeg her bodd noen år under nordlyset så jeg går nok ikke glipp av så mye jeg ikke har sett før.

I sekstiden fyrer jeg opp kvistbrenneren og koker morgenkaffen på den. Det er herlig å se dagen begynne på denne måten. Det er høstlig og knappe 8 grader.

Det er stille i skogen også, helt motsatt av vårturer hit på Liervatnet. Da er det et lurveleven av fuglekvitter og lyder over alt her. Denne morgenen hører jeg en hakkespett som skriker noen ganger og en kråke, ellers er det helt stille i skogen.

Etter en times tid ved morgenbålet så tar jeg noen kast fra land rett ved campen. Jaggu er det ikke fisk etter på tredje kastet, og rett foran beina mine så ser jeg at den tar sluken og raser utover. En kort fight så er det fine ørreten i håven.

Den er virkelig fin den ørreten og blant de største jeg har tatt her fra holmen så vidt jeg husker. Jeg har likevel ikke behov for fisken og den får friheten tilbake etter noen bilder.

Det blir ikke mange kastene etter fiskefangsten. Det skal godt gjøres å få finere fisk etter den.


I titida rives leiren og packraften lastes, men nå langt lettere etter at veden er brent opp.

Jeg tar en sving innom oset fra Linslitjønna for noen kast med stanga der fra båten. To småtasser blir det der, før jeg svinger motsatt og tar nordover igjen.

På vei mot Lier tar jeg en sving innom noen holmer og kikker. Det er veldig høy vannstand i Liervatnet, jeg har sjelden sett den så høy før.

Det siste strekket opp mot stranda der bilen er parkert går unna med vinden mer eller mindre i ryggen. Det har nemlig blåst endel opp i løpet av den korte tiden jeg har vært på vannet i dag. 

På Lier får jeg pakket i bilen og kan samtidig notere meg for den 16. turen med packraft i år. Jeg har også passert mer en 20 netter i telt til nå i år og det kan fort bli noen teltnetter til i høst meldes været bra.

PS. Vil du se og lese om turene mine i packraft, ja så klikker du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.