lørdag 26. oktober 2024

Sesongens siste tur på Liervatnet

 

Det var meldt om et værvindu med opphold og lite vind. Det måtte utnyttes så godt det lot seg gjøre.

Nesten rett fra jobb fredag bar det nordover mot Sveio. Bilen var ferdigpakket kvelden før med alt for et komfortabelt døgn i telt.

Halv to legger jeg fra land på Lier og setter kursen sørover med fullpakket båt. Jeg har med ved for en god kveldsfyring og noen kubber foran beina i båten til morgenbålet. Det her blir bra!

Jeg har en møresild ute bak packraften under overfarten sørover, men ikke et napp. Ny stang er nemlig med på turen, en bitteliten teleskopstang fra Berkley.

Campen er oppe og ferdig etablert før klokka bikker halv tre. Når det er gjort blir det en liten fiskeøkt fra land, rett ved campen med den nye stanga.

Den fungerer virkelig fint, spe og liten stang på 7 fot bare, og tilpasset sluker på 2-10g.

Jaggu er det ikke fisk på allerede på 3 kastet helt inne ved land ser jeg ørretkjeften gape over den lille 7 grams sluken, en Aura Flake i rød og kobber. Den sitter godt.

Nesten halvkiloen estimerer jeg vekta til i håven. I svært godt hold, så jeg slipper den ut igjen. Strengt tatt bør man ta opp alt man får i vannet her, for de står ganske tett, men en så fin fisk lar jeg gå ut igjen. Er de mindre tar jeg de opp.

Jeg er har med meg en større kvistbrenner denne gang og den får jeg fart i utover ettermiddagen. Denne har et større volum og er enklere å holde fyr i over tid, enn den lille Firebox'n jeg hadde med sist her. Med god fyr har denne også langt høyere effekt.

Det er meldt stille vær på ettermiddagen og det stemmer. Det stilner helt av. Noe regnvær å snakke om er ikke meldt nemlig, før langt utpå lørdag ettermiddag, likevel heiv jeg tarpen opp over campen. Det blir også litt lunere under den enn uten.

I sekstida fyrer jeg opp bålet i bålgrua. En sekk ved bør holde et par timer. Heldigvis er det slett ikke kaldt. 13 grader viste termometeret da jeg padlet fra bilen tidligere i dag.

Underholdningen utover kvelden består i noen podcaster og litt tv-titting. Det er utrolig så stille det er, ikke en lyd hører jeg, fra annet enn bålet som knitrer.

Jeg har ikke med noen kulinariske retter å tilberede på bålet, jeg klarer med fint med noen ostesmørbrød som jeg toaster på grillrista jeg har med. Det fungerer helt greit.

I titiden er jeg så sigen å kryper til køys. Ytterdøra på teltet lar jeg stå på vidt gap slik at den gode høstlufta lett trekker inn i teltet. Det er virkelig herlig å sovne slik.

En time halvannen før soloppgang er jeg oppe og fyrer kvistbrenneren før resten av bjørkeveden jeg har med fyres opp i bålgrua. Det er meldt litt vind i dag, men det er like mildt som i går.

En liten fiskeøkt rett ved campen resulterer i en liten tass som tas opp og legges på en stein slik at den vil være synlig for ørna, kommer den forbi.

I nitiden begynner jeg nedpakkingen av campen. Det kom en liten regnskur like før, så det er litt fuktig. Halv ti er båten pakket og klar på stranda.

Jeg vil ha meg en runde på vannet før jeg legger kursen nordover til Lier og bilen som står der.

I bukta der bekken fra Linslitjønna kommer ut, der biter det på en virkelig pen ørret. Hadde jeg veid den, ja så ville den nok passert halvkiloen med glans. Den får svømme ut igjen den.

Vinden har økt på og jeg har saftig medvind nordover vannet retning Lier. Det er nesten så jeg bare kan styre i medvinden.

Jeg tar en liten tur innom noen viker og bukter for turens skyld. Det er noen år siden jeg var akkurat her.

En liten tass av en ørret tar sluken inne i ei vik og den tar jeg opp som kultivering her.

I ellevetida er jeg tilbake på Lier og kan starte å pakke inn i bilen som er parkert kort fra vannet her. Samtidig kan jeg igjen se tilbake på en herlig liten tur på Liervatnet igjen. Kanskje var dette også siste tur med både packraft og telt i år.

Jeg kan i alle fall se tilbake på bortimot 20 turer der packraften har vært i bruk i år og noen flere teltnetter. Jeg får si meg fornøyd med det til tross for noen helsemessige utfordringer dette året.

Neste tur med overnatting derimot, ja det blir neste helg. Da går turen til Olalia fjellstove i Etnefjellene med klassen jeg underviser i valgfag friluftsliv. Det er alltid trivelig.

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.