søndag 20. oktober 2024

Norges beste villmarksturer

Nå snakker vi bok! For dette er noe alle friluftsliventusiaster og villmarkinger ser etter i bokhandelen. Tittelen sier sitt!

Når vi også finner ut at det er to av Norges fremste friluftslivforfattere, turforfattere og ikke minst vanvittig gode turfotografer som står bak denne litteraturen, ja da trykker man kjapt på "Kjøp" i nettbutikken.


Jeg har lest mye av begge forfatterne tidligere og fortalt om dette også her på bloggen. Marius Nergård Pettersen gjorde seg kjent med boka Lomsdal-Visten for 12-13 år siden og har senere skrevet mange flotte artikler og bøker innen temaet, og Randulf Valle har lenge levert høykvalitets friluftslivlitteratur i mange år nå. Tidligere redaktør i magasinet Friluftsliv og nå i dag også podcast-leverandør innen friluftsliv.

Når to slike friluftslivsambassadører som her slår seg sammen og forfatter ei bok om villmarksturer, ja da må man virkelig sjekke det ut. Her får vi kvalitet!


Jeg skal først og fremst innrømme at boka egentlig har gått meg hus forbi, men takket være Håkon som nevnte på Youtube i en kommentar der at boka fantes, ja da fant jeg den og den kom i hus for ei uke siden.


Boka tar for seg 17 områder i Norge der man kan oppleve villmarksfølelsen i følge forfatterne. Fra Pasvik i nord til Setesdalsheiene i sør får vi god informasjon om områdenes kvaliteter. Man merker fort at her får vi ikke detaljerte turbeskrivelser om området, men heller god og generell informasjon om hva som finnes der, hvordan komme dit og tips til både korte og lengre turer i området.


Jeg skal ærlig innrømme at det nok var "mine" områder jeg først måtte sjekke opp i boka når jeg fikk den i hus og jeg er svært fornøyd med hvordan disse er skildret. Skulle jeg savne et område, ja så måtte det jo være mine nærmeste "villmarksområder", nemlig Etnefjellene.


Artig er det jo at nettopp min blogg, ja den du leser nå, er nevnt i boka, som informasjons- og inspirasjonskilde til turer i Femundsmarka og områdene rundt. Det er alltid kjekt å bli nevnt!

Boka er illustrert med forfatternes egne bilder for det aller meste, fra områdene som er beskrevet. Noen har jeg sett i tidligere bøker og artikler, men det gjør ingenting. Det er høy kvalitet på bildematerialet gjennom hele boka.

Vel, er det én bok du bør skaffe deg driver du med det samme som meg, ja da er det bare å si: "Løp og kjøp!".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.