mandag 31. desember 2012

Godt nytt turår!


Året renner ut og jeg ser både bakover og framover med tanke på turlivet. Det har vært et fint turår kan jeg greit fastslå nå på tampen. Jeg skal ikke foreta noen lang oppsummering her. Viser til den jeg tok i høst. Etter den oppsummeringen, i slutten av september, så ble det hyttetur på Sørlandet og siden kun dagsturer. Jeg trives best i telt på barmark. Et av høydepunktene i høst må vel sies å være Osloturen der jeg overvar Gullkroken 2012. Ikke mye friluftsliv selve turen, men artig lell!

Dagsturene i høst har alle vært verdifulle på sin måte. Litt fangst har det også blitt. Det er tross alt viktig det også. Fiskestanga er ofte med på disse turene.

I høst ble jeg også kontaktet av Helsport med forespørsel om å teste litt utstyr for dem. Det takket jeg ja til og er i full gang der. Artig med slikt og noe som også kan komme bloggleserne til nytte vil jeg tro.

Jeg kom på ideen i høst om å kanskje skaffe meg en sponsor for kommende tursesong. Ikke det at behovet er det største, jeg er tross alt en holden mann, men litt artig kunne det jo være.

Det gikk i boks på første forespørsel faktisk. Frode Pedersen på Salarsport/Salar Sportsfiske tente på ideen med en gang. Han vil sponse meg med litt utstyr fra butikken i 2013. Butikken til Frode er lokalisert i mitt distrikt, nærmere bestemt ved Oasen Storsenter, over Rema 1000, fastlands-Karmøy. Kikk innom butikken via logoen til høyre på siden her.

Nå på tampen av året har ikke turværet, slik jeg liker det best, vært mye å skryte av. Mye gråvær, og nå i juletider også flere stormer her i sørvest. Det har blitt mye innevær for å si det slik.

Kommende tursesong er under planlegging, men ingenting spikres. Plutselig dukker det opp et tips om nye områder som kan virke spennende eller annet som kan forandre det jeg har på papiret. Med tanke på at sist sommer ikke var en normalsommer værmessig, eller snømessig, der jeg var på tur, så vil jeg nok besøke de samme områdene også i 2013 er tanken. Femundsmarka har jeg på papiret både til fots og med kano denne gang. Børgefjell vil jeg også forsøke en gang til og nå håper jeg på en normalsommer der oppe. Hardangervidda ligger alltid og frister. Kanskje siste langtur går dit til sommeren. Får jeg det til, f.eks. på vei sørover fra Børgefjell, skal man ikke se bort i fra en snartur inn i Rondane heller. Er noen fine fiskevann der har jeg hørt. Jeg har andre alternativer også liggende skulle ting måtte forandres på. Ikke dumt det.

Ellers har jeg ordnet meg noen fridager i mai i forbindelse med røde dager der. Da blir det flere langhelger og da kan det fort bli noen turer i mine nærfjell hvis snøen er gått. Må heller ikke glemme den årlige hytteturen i påsken. Sjøørreten frister på Sørlandet som alltid. Høsten lar jeg stå åpen foreløpig. Noen helgeturer regner jeg med før sørlandstur igjen i oktober. Lurer på om jeg skal være litt mer kreativ i juleferien neste år. Jeg får se.

Ellers må jeg takke for mange hyggelige tilbakemeldinger på bloggen. Hyggelige kommentarer og mange mailhenvendelser. Jeg svarer så godt jeg kan. Det er jo tydelig at mange kikker innom bloggen min og kanskje finner info de har lett etter. Håpet er også at den kan motivere for tur, kort eller lang. Det er ikke det viktigste bare man kommer seg ut litt.

Ha et riktig fint, nytt turår! Kanskje vi ses der ute?

3 kommentarer:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Hei Bjarne
Godt Nytt År!!!!!!!!Kansje våres stier møtes en gang i det nye året.
Mvh. Kai Edvard

Hel-G sa...

Godt nyttår Bjarne. Har hatt stor glede av å følge deg på dine turer gjennom året. Inspirerende. Måtte 2013 bli et fantastisk turår.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Godt nytt år, karer og takk for hyggelige kommentarer. Nytt år er i gang også første turen unnagjort.

:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.