fredag 14. desember 2012

Mer teltlektyre


Som nevnt tidligere i bloggen er det ikke til å stikke under en stol at turværet ikke har vært det beste denne sesongen. Jeg har vært glad jeg har hatt med meg litt lesestoff. Våte dager og lange kvelder gir anledning til å lese i teltet.

Jeg har nevnt at jeg har en forkjærlighet for litt dokumentariske bøker. Den boka her tilhører kategorien og ble kjøpt inn sammen med flere tilsvarende i samme sjanger. Krigslitteratur.

Alf R. Jacobsen forteller her historien om den tyske krysseren Blücher og dens endelikt i Drøbaksundet 9. april 1940. Fascinerende lesestoff om den norske helten, oberst Birger Eriksen som var ansvarlig for senkingen av Blücher. Forberedelsene på Oscarsborg og de andre norske festningeverkene beskrives. Den manglende og fraværende politiske krigsevnen får vi også ta del i. Vi får også godt innblikk i de tyske forberedelsene til angrepet på Norge og vi følger Blücher og de andre tyske skipene mot Norge og innover Oslofjorden.

Dette er fengslende lesing og det var ikke lett å legge fra seg denne i teltet. Boka er gitt ut på Vega Forlag. ISBN 978-82-8211-300-7.

5 kommentarer:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Høres ut som en spennende bok å lese. Er selv en leser i samme kategori, Leser hver dag og liker historie spesielt godt.
Mvh. Kai Edvard

Anders sa...

Er veldig glad i dokumentariske bøker selv. Anbefaler deg å lese Tungtvanns-sabotøren, Joachim H Rønneberg - Linge-kar og fjellmann... Spennende, informativ og fine beskrivelser fra ulike fjellområder..Midt i blinken med andre ord....

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for kommentarer, karer! Noterer meg tipset ditt, Anders :)

Unknown sa...

Takk for utmerket bokanbefaling. Moro at flere har samme smak som meg.
Anbefaler sterkt "Snikskytter på østfronten" (Albrecht Wacker) og "Helvete på jord - en norsk frontkjempers historie" (Rolf Ivar Jordbruen). Ellers er jeg svak for Antony Beevors verker, spesielt "Berlin" og "Stalingrad" - selv om disse kubbene naturligvis egner seg dårlig i sekken på Hardangervidda ;-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Snikskytter på østfronten har jeg lest, Lars. Har skrevet en omtale av den tidligere her på bloggen. Virkelig bra. Takk ellers for tips. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.