mandag 6. juni 2016

Hva veier turkjøkkenet?


"Hvilket turkjøkken bruker du på tur og hva veier det?", er et spørsmål jeg ofte får. Mange har nok sett her på bloggen hva jeg bruker av kokeustyr, men litt flere detaljer av både innhold og vekt kan jeg vel si litt mer om.

Stormkjøkkenet jeg sverger til og har lenge sverget til som turkjøkken er Trangias Serie 27 Ultralight. Jeg bruker dette på tur med Trangias gassbrenner, en kjele og en kaffekjele. Av utstyr pakket sammen med dette er Trangias kjeleklype + titanspork, titangaffel, rengjøringssvamp og full fyrstikkeske (før ny tur). Selve gassbrenneren får plass nede i kaffekjelen.



Kjelen er på 1 liter og kaffekjelen på 0,6 liter. Lokket/steikepanna har såkalt non-stick-belegg. På bildet ovenfor ses alt det som pakkes i stormkjøkkenet før en normaltur f.eks. sist helgetur i Etnefjellene.

Stormkjøkkenet veier da på min kjøkkenvekt 867g med innholdet vist ovenfor. Det hender jeg pakker med i stormkjøkkenet en rett-i-koppen-suppepose, en rett-i-koppen-solbærtoddypose og litt pulverkaffe. Også litt krydder og en liten flaske med matolje har fått plass her. Da øker vekten med 100-150g.

867g veier stormkjøkkenet på min digitale kjøkkenvekt

Dette er kanskje ikke det letteste turkjøkkenet jeg kunne valgt, men det har flere fine fordeler synes jeg, framfor andre alternativer. Én stor fordel dette kjøkkenet har, synes jeg, er den kompakte formen nedpakket (lite pakkevolum). Kjøkkenet har "ferdig" vindskjerming når det er i bruk. Det står stabilt på mange underlag. Jeg mener, uten å være ekspert, at energiutnyttelsen er svært god med denne modellen, ved bruk av Trangias gassbrenner. Mao. at dette er drivstoffgjerrig i forhold til åpnere løsninger, uten tilsvarende vindskjerming og den kompakte formen denne modellen har.


Jeg har som regel, hvis det skal steikes noe, også med en dedikert steikepanne fra Eagle Products. Denne er litt større enn Trangias medfølgende på 18cm. Eagle-panna er på 21cm i diameter og har høyere sidevegg, 4,5cm. Steikepanna er tiltenkt bålbruk, men fungerer utmerket også på stormkjøkkenet. Panna har sammenleggbart håndtak som også er tilpasset kvistforlenger. Non-stick-belegg er det i panna og kobber i bunnen. Vekta med transportposen er 270g.

Steikepanna er i utgangspunktet tiltenkt bålbruk

Når steikepanna er nedpakket fylles panna, det ledige volumet, med turmat. Da utnyttes nemlig dette volumet også. Dumt å gå å bære på luft som opptar plass.

I tillegg selvsagt, må gassboks medbringes. For en helgetur holder det til mitt bruk lenge med en boks med 230g gassinnhold. Totalvekt på en slik boks er 370g.

2 kommentarer:

Eli Kristin Magnussen sa...

Flott info! Har lyst å kjøpe utstyr, men blir så usikker pga mange valg og ulike tips. Syns du har en god plan på hva du trenger, inkl smart pakketips av utstyret :))

Er mest vant til vandring i fjellet og prøver å få med barn på tur med telt (har ikke utstyr eller noe erfaring med det selv ennå). Vil teste og prøve litt før vi kjøper inn. Sånn sett blir veien til mens vi går for å si det bokstavelig talt ^_^ Følger bloggen din :D

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, Eli Kristin! Et stormkjøkken med gassbrenner er vel noe av det mest stabile og trygge man kan bruke og samtidig barnevennlig. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.