onsdag 1. juni 2016

Endelig juni, endelig sommer!


Endelig er sommermåneden juni her. I vinter føltes det langt fram, men nå er det endelig sommer.

Sommervarmen kom for fullt denne uka selv om det ble en litt kjøligere første dag av juni med litt gråvær og overskyet. Det skal likevel bli langt varmere igjen kommende dager.

Med herlige mai måned å se tilbake på så fikk jeg vel utnyttet den måneden ganske bra synes jeg, med noen fine turer og turopplevelser. Nå står juni for tur og om ikke mange ukene sommerfri og langturer.


Det passer svært bra at finværet skal komme tilbake mot helga, da er det nemlig avslutningstur med valgfag friluftslivklassen jeg underviser sammen med Per Andreas. Kanotur og overnatting i Sveio står på tapetet. I ettermiddag tok jeg en liten rekognoseringstur til Sveio for å sjekke forholdene der vi tenker å ha leiren. Alt så bra ut.


Jeg tok også noen kast med fiskestanga rett ved den kommende leirplassen og en fin tre hektos ørret var snart innom håven. Den var godt i hold. Det var flere ørreter som viste seg i overflaten den halvtimen jeg fisket og jeg hadde også flere kjenninger på sluken. Tipper vi får fisk til helga også.


Jeg ser alltid fram til disse turene med valgfag friluftsliv. Vi har hatt skikkelig fine turer til Sveio tidligere år. Her finner du blogginnleggene fra de turene: 2013, 2015. Med været som er meldt kommende helg, får vi mye gratis når man er på tur med ungdom. Det ser ut til å bli sommer, sol og badevær.

Til helga er det også Verdens miljødag. Den har jeg også planer om å bidra litt på sammen med lokalpartiet mitt og Framtiden i Våre hender som har en aksjon i Haugesund på søndag. Det blir artig. Jeg var også med i fjor.

Det er langt roligere på jobben nå før sommerferien og vi roer mer og mer ned med litt mer alternativ undervisning og annerledes skoledager enn ellers i skoleåret. Det passer meg utmerket.

Jeg har også lyst på en liten fjelltur til før sommerferien og håper på en ny tur inn i Etnefjellene, litt lenger øst enn sist tenker jeg da. Kanskje også litt høyere opp? Det må bli neste helg i såfall.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nå som du har vært gjennom slukskrinet og snørerigging av stanga, er det vel også på tide med en update på pakklista? :)

Kanskje vibkrysser veier i sommer også. Tar turen til sentralvidda mellom kvenna, dimmedalen og grøndalen i uke 28. Ogsp må jeg en tur til Femundsmarka i starten av august :)

God tur

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det kan se ut som vi vil være i samme område til samme tid omtrent på vidda i sommer, Thor Magne. Kanskje vi ses igjen :) Det blir kanskje en pakkliste før Femundsmarkaturen her på bloggen.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.