mandag 17. april 2017

Årets første tur med Ally!


Jammen ble det ikke kanotur likevel. Det så nemlig mørkt ut på morgenen første påskedag. Det hadde snødd i Sveio på morgenen!

Guffent vær på formiddagen også i Haugesund og jeg begynte virkelig å se meg om etter alternative gjøremål de to siste dagene i påsken.

Så, heldigvis klarner det opp utover ettermiddagen og jeg hiver meg rundt og får Ally på biltaket. Det pakkes i "hyrten og styrten", det ser ikke pent ut, pakkingen, men jeg får med det viktigste. Den store plastboksen som er genial til slike nærturer med kano, fylles raskt.


Det blir stopp for fiskekort på Haukås. Årskort i år for Liervatnet. Ganske nøyaktig klokka fire første påskedag sparker jeg i fra på Lier og Ally og undertegnede er i gang med årets første kanotur, med overnatting.

Jeg dorger meg sørover langs vestbredden av vannet med kurs for holmen i sør. En vedsekk og en tiliters vanndunk framme i kanoen sørger for god ballast i tillegg til resten av turutstyret.

Nesten framme ser jeg bak meg at et gråvær bygger seg opp i nord. Det er der vinden kommer fra og det tegner til nedbør snart. Det var ikke meldt. Her er det bare å få opp teltet før dråpene når meg.


Den gamle 3x3m tarpen tar jeg under teltet. Det er skikkelig fuktig i marka. Litt før fem er teltet oppe. Det gikk raskt og akkurat tidsnok til å holde meg tørr for regnværet som hamrer inn fra nordvest. Det bøtter ned en liten times tid.


Med tarpen under teltet blir det fjellduken som må fungere som tarp ved bålplassen. Heldigvis gir regnet seg i sekstiden, men fjellduken gjør litt nytte av seg likevel. Seinere på kvelden tar jeg den ned da det tegner til en klarværsnatt.

Musøre om ikke mange dagene

Det blir en finfin kveld etter at regnværet trekker sørover. Fisker litt fra leirplassen og leser medbrakt bok. Den leses for andre gang. Fryktelig spennende og anbefales!


I det det stilner nærmere solnedgang ser jeg også de første vakende fiskene kort fra land. Jeg kaster på et av vakene og ørreten tar tvert på Lillauren i kobber og rødt. Ingen storing, men en fin ørret likevel i godt hold. Jeg slipper den ut igjen. Litt seinere er en annen på, men den slår seg av etter noen sekunders kamp.

 Den kjemper godt ørreten


Ved solnedgang fyrer jeg bålet også. Kulda kommer raskt krypende etter at sola har gått ned. Kaffekjelen er snart på bålet.


Etter at sola har godt ned speiler vannet himmelen og mine små venner fra tidligere år her, flaggermusene, er igjen på jakt over leirplassen. Fascinerende små skapninger.


Jeg blir sittende et par timer ved bålet etter solnedgang. Det er fremdeles et yrende fugleliv i skogen rundt vannet og jeg regner med å bli vekket tidlig andre påskedag av nettopp fuglene.


Det er frost på natta. Det merkes godt da jeg i sekstiden er ute et nødvendig ærend. Lyngen er rimfrosset rundt teltet. Blikk stille på vannet, men fuglelivet er våknet. Jeg tvinger meg til en liten time til i soveposen før jeg står opp og fyrer morrabålet.

Jeg fisker litt på morgenen i det sola begynner å ta tak, men ikke et napp i dag. Utpå formiddagen tar vinden seg opp fra nordvest. Iskald. Her er det bare å pakke ned leiren og håpe vinden ikke tiltar i styrke. Jeg får kald motvind hjemover over vannet.


På vei tilbake til bilen på Lier så tar jeg en sving over hovedbassenget i vannet med to stenger ute. Midt utpå må jeg kjempe litt mot vinden som kommer fra nord-nordvest. Ikke før jeg er nesten framme på stranda på Lier slipper vinden taket. Der er jeg litt mer i le. Klokka tolv er Ally på biltaket igjen etter en lite døgn på tur.


Første tur med Ally er gjort i år. Flere skal det bli håper jeg. Også første teltnatt er gjennomført. Jeg håper på minst ti teltnetter før jeg setter kursen nordover i juni. Det er et lite mål jeg har satt meg i vår.

4 kommentarer:

Kjell Gunnar Klaksvik sa...

Herlig lesning! En god start på teltsesongen dette :)

Aud sa...

Ja, det ser ut som en god start :-)

Mira sa...

Det der så ut som en flott tur! Har du vurdert å prøve packraft sånn som de hadde på Monsen, Monsen og Mattis på NRK?

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelige kommentarer. Ja, Mira, packraft har jeg lyst å prøve en gang. Det ser artig ut. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.