fredag 14. april 2017

I danske Politiken


Det er alltid moro å få henvendelser fra noen som ønsker å bruke tekst eller bilder jeg står bak og det er tydelig at bloggen er et lite utstillingsvindu i så henseende.

Det er ikke første gangen det skjer at medier finner bildene mine på nett og spør om de kan få lov å bruke dem i redaksjonelle artikler. Artig er det spesielt når utenlandske medier finner mine bilder og spør om lov å bruke.

Nå senest var det en journalist fra danske Politiken som gjerne ville bruke et bilde jeg hadde av lakselus som illustrasjon i en artikkel om nettopp dette lille skalldyret. Les artikkelen her.

Det er ikke mye penger i et bilde slikt, og jeg driver heller ikke i den bransjen, så jeg lar dem som regel få bruke bilde vederlagsfritt mot at navnet mitt (det er viktig) følger bildet, at jeg blir kreditert bildet.

Som amatørfotograf så er det alltid artig å få se bildene sine andre steder enn på egne nettsider. Som student skrev jeg litt artikler og leverte bilder til noen magasiner og lokalaviser. Det gav sårt tiltrengt kronasje til fotohobbyen som jo kostet endel i gamle dager. Det gikk mange filmruller for hvert bilde som kom på trykk, men jeg gikk i en periode ganske så bra i balanse husker jeg. Da var det artig.

Jakt&Fiske nr. 3 1994

I dag tenker jeg ikke slikt på det og har ikke samme interessen heller for å levere. Likevel er det artig når noen tar kontakt og ønsker å bruke bildene mine, eller tekst for den saks skyld. Det har faktisk også hendt.

Fjell&Vidde nr 2 1996

For mange år siden, før bloggen du leser nå var på nett, kom en mail fra BBC sitt papirmagasin, Wildlife. De ville bruke et av mine bilder av den lille tandkarpen Girardinus falcatus. BBC-magasinet ville bruke bildet til en artikkel om nettopp denne lille fisken fra Cuba.

BBC Wildlife Magazine nr 1 2010

Enda mer eksotisk var en mail fra en journalist i Hong Kong for mange år siden. Han ville bruke et av bildene jeg hadde tatt av lillebrors amerikanske Chevrolet Camaro 1967 modell. Det ble et lite bilde på trykk i magasinet Fortune of China i 2003.


Skulle du være på utkikk etter bilder til din publikasjon, så ta gjerne kontakt finner du noe her på bloggen som jeg står bak, eller andre steder på nett der jeg har bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.