fredag 14. april 2017

Late dager på Sørlandet


Det var meldt ymse vær for påskeuka som også i år ble tilbrakt på Sørlandet, øst av Lindesnes, vest av Mandal.

Det har blitt en tradisjon at jeg tar turen ned i påsken og åpner sommerhytta for sesongen. Jeg var riktignok en tur ned i vinterferien i overgangen februar/mars, men gjorde ikke hytta sommerklar da.

Vårtegn på Reme

God mat og drikke medbrakt og tilbehør til fisk også hadde jeg med ned nå i påsken. Det siste kunne jeg virkelig ha spart meg for å ta med. Ikke mye fiskefangst å nevne. Både sjøørreten og torsken som havnet i håven var begge under minstemålet.


Det ble fisket hver eneste dag den uka jeg var der sør, men de kaldeste og gråeste dagene ble fisketurene ganske korte. Det var kald nordvest vind de fleste dagene og i regnbygene var det lite trivelig å stå med fiskestanga.


Godt jeg som vanlig hadde med bra lesestoff. Jeg kom gjennom fem bøker. Fin underholdning når man hverken har TV eller nett-tilgang.


Flåtten var våknet etter vinteren og jeg fant flere store eksemplarer av dette lille edderkoppdyret som i verste fall kan gi store plager. De satt på stråene langs skogstien og ventet på blodholdige skapninger. Jeg gikk fri. Kanskje var buksa fra Exofficio til hjelp der. Den var ofte i bruk og jeg har god tro på disse plaggene både mot flått og mygg.


Jeg var også og kikket etter hoggorm, men det var kun en stålorm som ville posere foran kamera. Stålormen er jo egentlig ingen orm eller slange, visste du det?


Havørna ble observert og like over hytta var den også til slutt. Var ikke lett å få bilder av den, men utrolig artig at den finnes også på Sørlandet.


Ellers ble tiden også brukt til ordinære hytteaktiviteter som vedsaging og litt annet forefallende.

Neste tur nedover er jeg litt usikker på når blir, men siste i år blir i allefall i oktober.

PS! Husk at bildene kan du se i større versjon ved å klikke på dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.