søndag 16. april 2017

Albuesnegl


Dette er virkelig en fascinerende liten skapning i fjæra. Snakk om å være tilpasset et tøft liv.

Jeg har alltid kaldt denne for Albueskjell, men det er ikke helt riktig. Albuesnegl er det rette navnet, for dette er ingen musling. Den er en snegle pga. kun ett skall, eller lokk om du vil. Muslingene har to skallhalvdeler som omgir dyret.

Denne tvekjønnede lille skapningen lever av å raspe alger av underlaget i strandsonen, på hardt fjell. Albuesneglen suger seg fast til underlaget og kan være vanskelig å få løs. Man må bruke makt for å få løsnet de fra underlaget og jeg brukte bl.a. disse som agn når jeg fisket berggylt som guttunge husker jeg.

På bildet øverst i innlegget her ser man at Albuesneglen har raspet seg i vei over berget på fiskeplassen min. Disse bløtdyrene har faste steder der de venter på flo sjø. Skallet er akkurat tilpasset en slik venteplass. Den på bildet øverst var i bevegelse mot vannet, da den på bildet er over normalt flomål. Fascinerende å følge med på sneglen der den sakte beveget seg mot vannkanten.

Kilde: Wikipedia og Store norske leksikon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.