tirsdag 31. desember 2019

Hvor går turen i 2020?


Siste dagen i året så ser jeg fram mot det neste. 2020 håper jeg blir et vel så godt turår som inneværende. I går oppsummerte jeg det og er vel fornøyd.

Bildet øverst illustrerer kanskje godt det som står øverst på papiret av turplaner til sommeren. Det er turkompis Frank som krysser øvre Mugga i Femundsmarka nasjonalpark i 2018, kort fra svenskegrensen.

Vi hadde noen fine dager da øverst i Muggavassdraget, men føler vi ennå har mye ugjort der inne og vi har allerede snakket endel om at dit vil vi dra tilbake kommende sommer. Vi setter av inntil to uker til den turen, opp vassdraget på nordsiden og ned igjen på sørsiden. To uker er god tid da og vi slipper å stresse. Det er en god sjanse for at Johnny og hans Elizabeth også blir med inn til øvre Mugga. Det hadde vært trivelig.

Tømmerrenna nedstrøms Lortholet (Lortholrenna)

Med i bilen vil jeg ha Allykanoen. Etter Muggaturen til fots hadde det vært helt ålreit med noen dagers kanotur, og da er tømmerrennene fra Femunden til Feragen midt i blinken for et par dagers kosetur med kanoen full av god mat og drikke - og campingstolen!

Jeg og Frank har løselig pratet om en Børgefjellstur også til sommeren, med inngang fra svensk side. Med to biler med, ja så kan vi jo sette en igjen ved Namsvatnet for eksempel å få en tur gjennom  mye av denne ville nasjonalparken. Det vil da være 5 år siden sist jeg var i Børgefjell. Frank vil i så fall få sin første tur dit.

Storelva og Namsvatnet

De to siste turene nevnt her er ennå ikke spikret på papiret. Mugga er mer eller mindre det nå. Avreise østover hvis alt klaffer vil antakelig bli 24. juni, når skoleferien starter. Da blir det inngang i Femundsmarka etter en hotellnatt på Røros.

Røros

Jeg har mange andre alternativer til sommerturer neste år og både Hardangervidda og Etnefjellene står alltid høyt oppe på alternativlista. Det er godt mulig jeg må sette av en uke eller to på Sørlandet også. Det må males litt på hytta.

Men, før sommeren kommer så håper jeg jo selvsagt på litt tur gjennom vinteren og våren også. I år fant jeg ut at jeg hadde 98 overnattinger utenfor heimen. Dvs. at også utover teltovernattingene så var jeg endel på tur i 2019 med mange hytteturer og noen hotellnetter i forbindelse med turene.

Det blir nok færre hotellnetter kommende turår, for jeg skal jo ikke så langt da som jeg var i år, men at det blir noen mellom de lengste turene er sikkert. Røros er hvert fall garantert å få besøk av turbloggeren.

Været avgjør endel for hva som skjer de nærmeste månedene turmessig hos meg. Akkurat nå ser de neste ukene milde ut, da blir det som vanlig mange fisketurer i fjordene på Haugalandet. Skulle det bli kaldvær, ja da blir det å gjøre klart isfiskeutstyret. Det er alltid spennende.


Det er sånn hos meg at det får enten bli mildvær, eller så får det bli kaldvær. En mellomting er ikke særlig brukbart til mitt sportsfiske.

I uke 9 er det vinterferie i mitt område, og den blir mest sannsynlig tatt på Sørlandet. Også påsken er tradisjonelt blitt tatt på hytta der sør.

Mai måned er ofte en fin turmåned for meg. På kalenderen for 2020 ser det ut å kunne bli noen langhelger og sper jeg på med noen avspaseringsdager jeg har til gode, ja så kan det kanskje også bli en hel uke av det. Jeg krysser fingrene for at jeg får det til.

Jeg og Per Andreas starter opp valgfagklassen vår igjen ut i mars en gang og tar en overnattingstur med elevene i april/mai er tanken. Vi setter oss ned og spikrer den halvårsplanen om ikke lenge tenker jeg.

Sesongåpning på Vigdarvatnet sist vår

Allykanoen håper jeg å få på vannet i mars/april, mest sannsynlig i april. Jeg hadde en virkelig fin sesongstart sist vår og håper noe slikt kan gjenta seg til våren. Jeg håper på litt flere turer i kanoen i 2020 enn hva jeg fikk til inneværende år.

Høsten 2020 gidder jeg ikke bruke mye tid på akkurat nå. Det er litt håpløst å planlegge så langt fram, men jeg kunne tenke meg en litt lenger høstferie i forbindelse med rundt årstall å feire sist i september. Jeg får se om jeg får til noe.

Jeg fortsetter bloggingen i alle fall, og det er vel like mye for egen del som for de som liker å lese den. Bloggen fungerer jo som en slags logg over turlivet mitt. 2020 blir det 11. året som turblogger. Som jeg nevnte i går så blir også Salar Sportsfiske med som sponsor på bloggen også i 2020, det blir det 8. året Salar er med. Det er virkelig hyggelig!

På bloggen finnes det nå snart mer enn 1400 blogginnlegg siden det første ble skrevet i juni 2010. Jeg har de siste årene hatt et blogginnlegg omtrent hver 3. dag, regner man snittet. I år 136 blogginnlegg med det du leser nå på nyttårsaften. Det er et greit antall, og det holder vel også det.

Som i fjor så gjør jeg også det igjen at jeg setter meg et mål for antall teltnetter kommende turår. Igjen så går jeg for 50 teltnetter, like mange som år jeg blir i 2020. I år manglet jeg 3 netter på å komme i mål. Jeg bør jo klare det neste år da.

Til slutt er det bare å ønske deg som leser dette et riktig godt nytt turår! Kanskje ses vi der ute i 2020?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.