tirsdag 25. februar 2020

Revhiet i Flensmarka


På turen min i Flensmarka i 2016 så gikk jeg innom denne lille, rare koia kalt Revhiet.

Jeg var på tur ut fra Flensmarka da jeg stakk hodet innom Revhiet like under tregrensa sørøst for Stenfjellet.


Denne koia, eller kanskje rettere sagt gamma, ligger noen hundre meter inn i naturreservatet kommer man fra vest, som jeg gjorde på denne turen. Gamma dukket opp i gråværet etterhvert over myra jeg tok meg over.


Det er alltid artig å kikke innom slike åpne, små husvær. En dag så får man helt sikkert også bruk for et når uværet ikke frister til teltliv.




Innendørs er det panelte vegger, tregolv, to brisker og en liten vedovn ved døra. Alt hva man måtte behøve av luksus for en natt under tak skulle det være behov.


Gamma på bildene her er en erstatning for en tilsvarende som ble satt opp her i 1957. Den sto like ved.



Revhiet ligger en drøy kilometer vest-sørvest for Grådalsbua som er en av Statskogs åpne koier.


Jeg fant ikke så mye info om Revhiet da jeg var innom. Hvis noen som leser dette vet mer enn hva som fremkommer her i blogginnlegget så skriv gjerne dette i kommentarfeltet eller ta kontakt.

Andre buer i Flensmarka beskrevet på bloggen:
Grådalsbua

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg var der nylig. Det er noen som vedlikeholder gammen. Erik? Så at det fantes noen søknader om snøscootertransport på nett, så noen av navnene der vet sikkert mer. Men det viktigste for meg var beskyttelse mot bjørn. :P

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.