onsdag 12. februar 2020

Nytt liggeunderlag


I dag lå det et nytt liggeunderlag å ventet på meg på posten. Det skal bli spennende å ha med på tur i år.

Liggeunderlaget fra Therm-A-Rest som jeg fikk i dag har stått på ønskelisten en stund nå, men har hatt en ganske stiv pris siste året etter at det ble lansert i fjor (så vidt jeg vet).

Esken på bildet er 20,5cm x 8,5cm x 8,5cm

Sist uke fant jeg liggeunderlaget likevel til en fin pris hos en nettbutikk, nedsatt med 40%. Da fikk jeg det for under 1900 kroner. Jeg tror det er et ganske godt kjøp.

Jeg har brukt oppblåsbart liggeunderlag fra Therm-A-Rest i 7 sesonger nå, siden 2013. Har vært strålende fornøyd. Lett har det også vært og relativt lite volum nedpakket.

Therm-A-Rest NeoAir Xlite har vært i bruk siden 2013

Det har blitt et lite kriterium det for turutstyr som skal pakkes i sekken, nemlig hva veier det og hvor mye volum har det. Likevel skal det være holdbart. Nå blir det spennende å se holdbarheten på dette underlaget, sammenlignet med det som er brukt mest de siste 7 sesongene.

F.v. T-A-R NeoAir Xlite (large), T-A-R Neoair Uberlite (large), Exped SynMat UL M, 
Sea To Summit Ultralight Insulated (large)

Jeg gjorde for moroskyld en liten sammenligning mellom liggeunderlagene jeg har hatt tilgjengelig de siste årene, der volumforskjellene enkelt er sammenlignet ved å legge de ved siden av hverandre på stuegulvet.

På kjøkkenvekta ses tydelig vektforskjellene på liggeunderlagene.

Vekta er inkludert repkit

Vekta er inkludert garantibrosjyren (9g) og repkit (11g)

Vekta er inkludert pumpebag og repkit

Vekta er inkludert pumpebag og repkit

Det siste nye har den laveste R-verdien (2). Jeg har nesten alltid med et skumunderlag som jeg bruker under det oppblåsbare i teltet, så R-verdien betyr ikke veldig mye til mitt bruk i den lyse årstiden.

Underlaget fra Exped er noe kortere og smalere enn de tre andre i innlegget her.

Her finnes en sammenligning mellom Uberlite-, Xlite- og Xtherm-underlagene fra samme produsent.

Her finnes tilsvarende fra backpackinglight.com.

Neoair Uberlite-underlaget blir med på de første turene i vår og brukt sammen med Z-liteunderlaget fra samme produsent så gjør den lave R-verdien meg lite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.