søndag 23. februar 2020

Roadpics


Kanskje ikke akkurat hva turbloggen vanligvis formidler, for her kommer en rekke roadpics fra sist sommers tur nordover.

Å kjøre opp til Finnmark fra hjembyen min Haugesund er et lite stykke uten å overdrive. Det er snakk om et kvart tusen mil omtrent, én vei. Det blir selvsagt tatt noen bilder underveis og her i dette innlegget vil du finne noen.

Jeg og turkompisene mine, Frank og Johnny kjørte i to biler nordover sist sommer, fra Haugesund hvor jeg bor, og Karmøy der Frank og Johnny har adresse. Vi hadde foran oss tre dager i bil, med to hotellnetter underveis før vi kunne labbe i vei mot første fiskevann i Finnmark.

Utsikt fra hotellrommet i Hudiksvall

Første etappe gikk nærmest rett østover mot Østersjøkysten i Sverige. Hudiksvall var målet for første etappe. Ganske nøyaktig 100 mil er det fra Haugesund til Hudiksvall. Seint på kvelden fant vi hotell med utsikt over havna der.


Med E4 nordover langs Østersjøkysten og Bottenviken så går milene unna. Sverige er et langstrakt land, det skal man ikke glemme, men man kan holde ganske høy hastighet nordover.


Middag i Torneå i Finland, like over grensen fra Sverige, før ferden går nordover på E75 langs Kemijoki. Forbi Rovaniemi og julenisseland ved polarsirkelen.


Det brygger opp til skikkelig regnvær nord i Finland der vi suser nordover E75 nord for Rovaniemi retning Ivalo. Tanken har lenge vært hotellnatt i Karasjok, men vi tar til takke med hotell i Ivalo.




Det er rundt regnet 130 mil fra Hudiksvall til Ivalo i Finland. Det er langt nok på en dag bak rattet. Vi deler hotell med en busslast kinesere.


Dagen etter er vi i vei forbi Enaresjøen og tar av mot Karasjok. Her flyr vi lavt gjennom og er raskt ute på E6 mot Lakselv.


Det blir en forholdsvis tidlig middagsstopp i Lakselv, der jeg også må ha en kikk på Banak flystasjon der jeg var i militæret i forrige årtusen. Noen forandringer selvsagt på et slikt sted.


Vi bruker ikke mye tid i Lakselv og er snart etter i vei nordover langs østbredden av Porsangerfjorden retning Ifjord. I to halvtretida kan vi legge i vei fra bilene derfra på sommerens flotteste tur.

 Grense Jakobselv

Etter turen på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda, ja så ble det to døgn i Kirkenes der det ble tid også til en tur lengst øst i Norge, til Grense Jakobselv. Fascinerende.




Etter turen jeg og Frank hadde i Vätsäri, ja så tok jeg to netter i Alta, den største byen i Finnmark. To hotellnetter her gjorde godt, og så fikk jeg også sett igjen denne plassen i Finnmark jeg oppholdt meg to år på rad, 1989-1991, på folkehøyskole.

Nordlyskatedralen i Alta

Etter Alta så bar det ut mot vakre Sørøya via Øksfjord. Bildet øverst er tatt i Øksfjord, med kjente Øksfjordjøkelen i bakgrunnen.

I Øksfjord

Det ble en lang dag før jeg endelig var framme på denne svære øya, lengst vest i Finnmark. En fantastisk flott øy, med eventyrlige fiskemuligheter både til fjells og til havs.

Mot Dønnesfjord på Sørøya

Etter fine dager på Sørøya gikk turen sørover mot Troms og tur i Dividalen nasjonalpark. Herfra ble det knapt fotografert et eneste roadpic.

Mot Øksfjord etter fine dager på Sørøya

Bilturen fra Dividalen nasjonalpark i indre Troms tok meg via Kiruna i Sverige, der jeg hadde en hotellnatt, og så på E45 "Innlandsvägen" sørover til Mora for siste hotellnatt på turen hjem. Herfra ble det straka vegen til Haugesund.

Det ble fem-sekshundre mil i bil og 10 hotellnetter sist sommer for eventyret nordpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.