fredag 11. september 2020

Fjesing!

 

Dette er vel en av de mest fascinerende fiskeartene vi har langs kysten synes jeg. En hoggorm under vann!

Fra barnsben av er jeg blitt advart mot å tråkke på denne lille fisken når jeg bader, for stor er den ikke og liker seg nedgravd i sanden kamuflert for jakt etter bytte.

Å tråkke på en slik når man bader er ikke anbefalt og er en liten frykt jeg har hatt med meg fra guttedagene.

Ved et par anledninger har jeg faktisk fått denne arten på sluk, der jeg har fisket etter en noe bedre matfisk, nemlig sjøørreten. Svært forsiktig har jeg alle ganger klart å komme unna med å stikke meg på fjesingen.

Nylig så jeg et svært så interessant lite program på statskanalen som virkelig godt oppsummerer hvor ille det kan være å bli utsatt for fjesingens pigger, enten fremst på ryggfinnen eller på gjellelokkene.

Det er store smerter å kjenne etter å ha blitt stukket av fjesing!

I programmet får man vite hvordan man ganske enkelt skal gi behandling til en som er stukket av denne giftigste fisken i norske farvann. Svært så severdig er denne lille programsnutten fra NRK.

Klikk her for å se programmet på NRK-TV.

Les mer om fjesingen her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.