tirsdag 1. september 2020

Inn i høsten


På vei inn i september tar jeg en raskt oppsummering av sommeren så langt denne tursesongen. Den har ikke gått helt som planlagt.

Det har riktignok blitt en og annen fin tur, men på langt nær slik jeg så for meg sommerens turer sist vinter og vår da de var under planlegging.


Det ble nemlig en amputert sommer i år turmessig, selv om jeg fikk både en fin tur i Femundsmarka og en snarttur på Hardangervidda. Planen var enda en tur i vakre Femundsmarka, samt en noe lenger runde på Hardangervidda enn det ble. Det ble hele 10 dager på hytta på Sørlandet, langt mer enn jeg hadde tenkt, likevel fine feriedager der.


Dødsfall i nær familie i sommer var årsaken til redusert turaktivitet. Håpet er å få tatt igjen litt i høst med fine helger forhåpentligvis. Med hele tre båtalternativer å velge blant; Allykano, packraft og en 16 fot Askeladden, ja da kan jeg i alle fall variere til vanns, turmessig.

Jeg har fått en fin timeplan i år, noe som skjer år om annet, der jeg kan gå fra jobb i tolvtiden på fredager. Det kan gjøre helgeturer litt enklere å få til i høst. Jeg kan nemlig tenke meg å prøve packraften litt lenger unna enn akkurat her på Haugalandet i høst.

Høsten på Sørlandet kan være flott selv i gråvær

Etter at jeg begynte på jobb igjen i august har det strengt tatt ikke blitt så mye tur som jeg hadde håpet. Litt været å skylde på kanskje. Likevel så er det blitt både en kanotur med overnatting og en første overnattingstur med packraften. Fine turer her lokalt.


Pga. koronapandemien som førte til både det ene og andre i vår, ja så fikk jeg overført noen fridager til nå i høst. Jeg satser på å få ta de ut i forkant av skolens høstferie. Mye mulig blir det Sørlandet som blir adressen en to ukers tid da i september/oktober.

Overnattingsturen med valgfagklassen jeg underviser er også avlyst i høst pga. pandemien, men vi er lovet en god dagstur til fjells. Det blir mest sannsynlig en tur i området rundt Olalia i Etnefjellene en lørdag i oktober.

Jeg hadde et mål om hele 50 teltnetter denne tursesongen. Det er rimelig klart at det blir litt vanskelig nå. Med kun 22 så langt i år, så får jeg kanskje nøye meg med det halve av målet, men blir det virkelig finvær i høst, ja da kan jeg kanskje bikke 30. Kanskje det kan være et revidert mål?

Kommende helg ser i alle fall grå ut per nå. Likevel så blir det nok en luftetur og to vil jeg tro.

Stay tuned!

1 kommentar:

Mine bilder - Vivishagerom sa...

Hei
Så mange flotte plasser du har vært på i sommer. Femundsmarka er jo bare helt fantastisk. Flotte bilder.
Vivi

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.