søndag 18. april 2021

På vakre Liervatnet igjen

 

Med våren kom også Ally på vannet sist fredag. Da gikk første kano og overnattingstur til vakre Liervatnet.

Jeg var tidlig av gårde fra jobb fredag og kunne sjøsette Ally fullastet allerede litt over ett fra stranda på Lier. Det tegnet fort til å bli en flott helg på Liervatnet.

Jeg hadde ikke før fått etablert leir før det var fisk på fra campplassen. Ingen storing, men dog likevel.

Med tre sekker ved med så kunne bålet fyres tidlig på kvelden og kveldsmaten varmes.

I det sola forsvant under horisonten i vest dukket endelig også mine venner flaggermusene opp på kveldshimmelen, men nå var det vanskelig å fange dem på bilde. Jeg lykkes bedre i fjor vår her med det.

Lørdag viste seg enda finere enn fredagen og utpå formiddagen dukket Frank opp i packraft. Da ble det trivelig selskap på holmen. Seinere på dagen kom også kollega Ove innom i sin packraft. Det ble trivelige timer.


Etter at selskapet reiste ble det stille igjen på holmen og kvelden senket seg. Tiden gikk til til litt fiske fra campen og podcastlytting. Kanotur fristet ikke for armen har ikke helt vært god og trolig bør jeg være litt forsiktig med akkurat padling.


Det er et yrende fugleliv som er våknet til live med våren som nå har eksplodert her på Haugalandet. Både hakkespett og ugle er hørt, og et par havørn passerte over holmen i kveldingen.


Det er en finfin campplass dette her på holmen, jeg har benyttet mange, mange ganger. Litt synd at jeg måtte plukke søppel da jeg ankom på fredag. De sist besøkende her hadde også saget ned en frisk furu som var forsøkt fyrt opp. Trist å se.


Natta blir varmere enn natt til lørdag som gav frost. Soveposen som ble med på denne turen blir fort for varm da i plussgradene på natta. Den fungerer fint som en luftig dyne heller.


På morgenkvisten søndag, etter at morrabålet er fyrt opp, så er det fisk på fra campplassen. Det ble ingen i går, lørdag, men nå var det en liten på.


I det de siste vedkubbene brenner ut i den fine bålgrua her, så starter jeg nedpakkingen etter to netter her på Liervatnet. Jeg gruer meg litt til tilbaketuren over vannet, for armen er ikke god. Med et par ibux innabords bør det likevel gå greit.


Det er blikk stille på overfarten mot Lier igjen. Jeg har en sluk etter kanoen hele veien over, men ikke et napp en gang på den.

Jeg har ikke sett eller møtt andre på vannet denne helga enn Frank og Ove som kom på besøk i går. Ganske utrolig med finværet som har lagt seg over Haugalandet. Helt greit også at man kan finne slike fredlige plasser.


Jeg er fornøyd med første kanotur og første teltovernattinger denne sesongen da jeg forlater Lier med Ally på taket igjen.

Det blir nok flere turer med Ally i vår, men jeg må øve litt mer med packraften også før turen i sommer. Det blir da kanskje neste helg hvis været holder at den får luftet seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.