fredag 2. mai 2014

Inn i maifjellet


Endelig var det klart for første tur opp i Etnefjellene. Isen skulle være gått der oppe nå, i hvert fall i de ytre delene av dette fjellområdet, hvor jeg satte kursen.

Rett fra jobb onsdag bar det innover til Etne hvor fiskekort for området ble kjøpt hos Grindheim & Sønn i Etne sentrum. Derfra rett opp i herligheten.

På vei oppover grusveien ble det fotostopp




Snaue halvannen time brukte jeg opp til vannet fra parkeringsplassen. Helt greit, sofaformen min tatt i betraktning. Nudler til middag da jeg kom fram. Så var det fram med fiskestanga. På vannet var det kun noen isrenner igjen inne ved land noen plasser helt i øst og litt langs kanten vest i vannet. På min bredd helt isfritt. Perfekt, men en iskald vind fra nord var rimelig kjølig. Den var riktignok meldt, men jeg hadde ikke trodd den skulle være så kald den vinden.

Nudler til middag


En liten halvtime med stanga så var det liv i andre enden av snøret. Ikke verst! En blank trehektos var på den modifiserte lillauren jeg har slik tro på. Fisken fikk svømme ut igjen med beskjed om å vokse seg noen hekto større til neste gang.

Ikke mer enn et lite kvarter etterpå var storebroren på. Den kjempet med litt større krefter etter å ha tatt samme sluk. Skal si den sluken fungerer. Litt over halvkiloen, men vårslank som vanlig er i dette vannet. Likevel måtte den bøte med livet. Kveldsmaten var sikret.

En halvkilos ble kveldsmat

Fin kvalitet

Velsmakende fjellørret

Første leir i Etnefjellene denne sesongen


Etter en kald natt med temperaturer godt under null så var det opp ved soloppgang, eller rettere sagt opp da sola traff teltet, rundt null-åtte. En flott dag hvor jeg tok turen høyere opp for å sjekke noen tjønner. Der fant jeg alle med tykk is på ennå. Det må noen uker til der oppe før det blir fiskbart.

1. mai i Etnefjellene

En stund til isen går her





Tilbake ved vannet ved leiren så ble det en pen ørret utpå ettermiddagen. Den fristet til middag, men jeg lot den få svømme ut igjen i det kalde vannet. Litt slank var den. 8-9 hekto kanskje med full mage ville den vært. Jeg får ta den igjen i september.

Ørreten fikk svømme ut igjen i det kalde vannet

Solnedgangen i nordvest sett fra Etnefjellene 1. mai

Kjølig på kvelden


Etter en flott kveld og en enda kaldere natt enn forrige, var det opp i det sola traff teltduken. Tanken var å fiske en time eller to før jeg pakket sammen og dro ned igjen. Fiskingen kunne jeg raskt slå fra meg da jeg så at hele vannet var dekket av en tynn ishinne. Ikke fiskbart på en stund der. Litt tidligere avgang enn tenkt ble det.

Fin start i Etnefjellene ble denne turen. Det er herlig å være i fjellet idet våren spretter fram. Et yrende fugleliv nesten gjennom hele døgnet opplevde jeg med flere rypestegger i området rundt leiren. Også tårnfalkparet var tilbake oppe i fjellveggen ovenfor leiren, som i fjor. Det var artig å registrere. Det blir nok noen turer til opp hit i disse fjellene denne sesongen.

En tynn ishinne hindret formiddagsfisket

På vei nedover igjen

Rød kontrast

Klikk på et bilde i innlegget for å kunne bla deg gjennom turen (viser bildene i større versjon). Høyreklikk på bildene i innlegget og åpne i nytt vindu for å se største versjon.

13 kommentarer:

Anonym sa...

For noen hærlige bilder! Det begynner å nærme seg fiske i etnefjellene her også. Nå begynner utstyret å falle på plass . Har satt av en uke i juli til etnefjellene hvor turen går oppimot 1000moh. Gleder meg som en liten pjokk på juleaften. Forrige tur resulterte i flere på rundt og over kiloet :)

Anonym sa...

Herlige*

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar. Misunner deg en tur inn i disse fjellene i juli. Jeg får det ikke til i sommer ser det ut som. Skitt fiske! :)

johnsen sa...

Hva er høyden der du oppholder deg?
Og jeg ser da en Ringstind 2?

Snart tid for heieturer....

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det er bare å komme seg opp i heia! På denne turen hadde jeg leiren på ca. 650 moh. Isen lå ennå på vann over 700. Jepp, det er et Ringstind light 2 du ser her. :)

Unknown sa...

Herligt. Klarte med litt detektivarbeid og Google maps å finna ut av kor turen gjekk... Men eg ska holda kjeft. Såg ut så et spennandes fiskevann :)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det er bra, Frode. God tur og skitt fiske! :)

Anonym sa...

Flott rapport frå flott vatn, typisk med mager fisk der i begynnelsen av sesongen. Artig med de falkene som er der hvert år

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar til innlegget. På papiret har jeg to turer til inn i disse fjellene før sommeren er her.

:)

Torleif sa...

Bjarne, takk for en 'herlig' rapport. Jeg fisker en del på Sauda/Røldal siden av Etnefjellene. Fine vann der også, men etter å ha fulgt din blogg med stor interesse har det etterhvert begynt å forme seg et bilde som innebærer flere turer med teltet på ryggen og stengene i neven på vei vestover!!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Det er ikke dumt det, Torleif. Selv vil jeg etter hvert kikke litt i dine områder også :)

Bjørnar sa...

Kjempefint og lesa frå dine flotte turar og sjå bildene dine.
Tenkte å ta konemor med på ei teltovernatting og 2 i dei vestre etnefjella den kommende helga. Har du forslag til kor me kan parkere og begynne på ein fin tur, kan godt gå på merket sti innover? Eg kommer frå mosterhamn så blir glad for og sjå siggjo i horisonten:-)

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei Bjørnar!
Parkering øverst i Rusvegen i Etne er et fint startsted for de vestre delene av Etnefjellene. Høylandsvatnet f.eks. er et spennende fiskevann i dette området. Fiskekortet heter Sørfjellet og kjøpes på Grindheim & Sønn i Etne. Et annet startpunkt er på Opheim som tar dere inn til Olalia og derfra videre inn i herligheten.

:)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.