søndag 25. mai 2014

Med ungdommen til fjells

Endelig var det tid for tur igjen med valgfag friluftsliv på skolen jeg jobber. To netter og tre dager til fjells sto på timeplanen. Det attpåtil midt i helga. Skole mens andre har fri.

Tretti kjekke ungdommer fra byens største ungdomsskole la nemlig fredag ettermiddag i vei fra Opheim i Ølen og innover mot Olalia. Siste tur med valgfagklassen i år var i gang og vi hadde kurs mot Ongelsvatnet hvor leiren skulle stå.

Vi tok oss god tid innover og etter en to timers tid var alle inne i sørenden av Ongelsvatnet og leiren ble snart reist. Middag og leirliv resten av kvelden.

I løpet av natta fikk vi et skikkelig regnvær over oss, men teltene holdt stort sett alle tørre. Vi hadde med oss en stor Helsportlavvo som backup i tilfelle uvær, men den ble aldri helt okkupert. Når morgenen kom så kom også sola tilbake og tørket alt. Herfra og resten av turen var det bare finvær.

Ikke noe stress lørdag morgen, men i titiden la vi i vei på en liten dagstur med kurs litt lenger inn i fjellet. Holmavatnet var målet.

På vei innover tok vi en titt på Haugesund turistforenings nye storstue, nemlig Olalia fjellstove. Der hjalp alle elevene til med litt dugnadsarbeid og fikk av Roy, som mange kjente fra før, en omvisning i den nesten ferdige fjellstova. Den blir flott!

Odd-Inge viser vei

Ikke mange kilometerne unna, etter en liten feilnavigering av lærer'n(!), så var vi endelig ved Holmavatnet. Her ble det en times avslapning og fisking for de som hadde fiskestenger med. Marco var den eneste som tok fisk her.

Ved Holmavatnet

På vei vestover igjen

På vei nedover til leiren

Håvard tok ørret i Ongelsvatnet

Ettermiddagen og kvelden ble brukt til leirliv, lek og fiske ved Ongelsvatnet. I varmt vær som vi opplevde er det bare å nyte fjellet. Det klarte vi.

Leirliv

Solnedgang over Ongelsvatnet

Fisken vaker

Søndag morgen var det opp i åttetida for frokost og pakking. Med to timer på oss ned til Opheim hadde vi god margin til bussen. Det gikk veldig bra.

Deler av leiren ved Ongelsvatnet søndag morgen

Utesoverne blir snart vekket

Snart nede på Opheim

Det ble en virkelig flott avslutningstur dette med valgfagklassen i friluftsliv. Takk for turen alle sammen!

PS! Her finner du innlegget med overnattingsturen vi hadde i høst.

PS2! Klikk på bildene for større versjon!