tirsdag 21. mai 2019

Én måned!


I dag er det én måned igjen til kursen settes nordover for nye tureventyr på Nordkalotten. Det er fem år siden sist.

Jeg hadde seriøse planer om en tur nordover igjen i 2017, men da var vinteren der nord så lang at jeg heller ble sørpå. Isen lå på vanna langt ut i juli der oppe i områder jeg ville besøke. Fine turer fikk jeg likevel i Sør-Norge den sommeren.

Nå ser det lovende ut for en mer normal forsommer i Finnmark hvor første turen er tenkt gjennomført. 21. juni setter jeg meg i en fullpakket bil, retning Finnmark. I år så får jeg selskap på turen. Frank og Johnny som jeg har vært mye på tur med de siste årene blir med oppover. De får jomfruturen.

Vi kjører hver vår bil nordover, jeg og Frank. Johnny sitter på hos Frank opp til Finnmark. Det er Ifjordfjellet og Laksefjordvidda som er hovedmålet, og første turen min nordpå i sommer. Vi kommer til å gå litt i fotsporene mine fra turen min i 2014. Det ble jo en drømmetur!

Det blir en lang kjøretur nordover i sommer

Vi kjører gjennom Sverige og Finland og ser for oss to hotellovernattinger på veien nordover før vi legger i vei innover Ifjordfjellet St.Hansaften.

To uker er tidsbudsjettet på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda. Etter dette settes Johnny på flyet sørover igjen. Frank blir med meg på enda en tur og vi har på papiret en kanotur på Enaresjøen og inn i Vätsäri. En tidagers tid ser vi for oss nå pluss-minus.

En tur på Enaresjøen igjen står høyt på turlista i sommer

Frank har ikke fri like lenge som meg i sommer og setter nok kursen sørover noen uker før jeg gjør det. Jeg har flere områder jeg vil besøke før jeg også til slutt setter kursen hjemover. Stabbursdalen, Sørøya, Sennalandet og Indre Troms er høyest opp på lista nå etter de to nevnte første turene.

Vi har mange alternativer å velge blant skulle vinteren plutselig nekte å slippe taket, eller at været meldes fryktelig dårlig der vi vil starte. Jeg har etterhvert god erfaring med å foreta endringer i turplanene.

Nå framover så komplementeres noe utstyr, men det aller meste er klart. Det må bare pakkes og sorteres. I ny bil av året så får jeg god plass til alt jeg vil ha med meg nordover.

Fingrene krysses for at alt er klart og fungerer som det skal til fredag 21. juni. Da går altså startskuddet for sommerturene nordpå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lykke til!

Nå er ihvertfall vinteren i ferd med å slippe taket i Indre-Troms. Ser på senorge at Laksefjordvidda også er i ferd med å bli helt snøfri allerede nå, så i år blir du ihvertfall ikke å bomme på sommeren.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Jepp! Jeg er innom Senorge hver dag! Det ser veldig positivt ut. I år blir det uansett Nordkalotten. Har flere alternativer til den første turen. :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.