søndag 11. oktober 2020

På vakre Vigdarvatnet

 

Endelig kom det stabilt finvær over Haugalandet og da fikk jeg utnyttet siste helg i høstferien godt. Kanotur på vakre Vigdarvatnet i Sveio.

Jeg har hatt to uker fri fra jobb denne høsten i forbindelse med høstferien, men ikke fått utnyttet særlig tid til kano. Nå var det endelig en sjans helt på tampen.

Lørdag formiddag la jeg ut fra Lindøy som jeg har gjort så mange ganger før. Helt blikk stille ligger Vigdarvatnet foran meg.

Ally er fullastet med ved og godsaker for et teltdøgn ute på Skorpeneset, på den fine campplassen der. Bare den er ledig.

Etter et kvarters padling, ser jeg at Frank parkerer på Lindøy bak meg. Han har nemlig meldt å ta turen i dag i packraften. En dagstur vil han ha seg.

Fra  Skorpeneset jeg finner ledig, så kan jeg følge Franks ferd i packraften over vannet. Det blir noen timers slabberas på svaberget i den varme høstsola.

Vi planlegger en lenger tur i packrafts til sommeren sammen og det er artig å dele erfaringer så langt i disse farkostene. Vi håper på en test i rennende vann om ikke lenge også.

Utpå ettermiddagen så får jeg teltet opp og pakket ut, for så en rundtur i Dyngjevågen med fiskestanga ute.

Det blir ikke rare resultatene på turbloggeren, men Frank får en fin 3-4 hektos ørret fra packraften. Ellers hadde han ikke noen kjenninger. De er noe kresne i matveien ørreten her nå.

I femtiden setter Frank snuten hjemover over vannet mot Lindøy igjen. Han har en svak bris i ryggen på overfarten.

Det stilner mer og mer av utover kvelden i det sola nærmer seg horisonten i vest over Tveit. Det blir kjøligere merkbart.

Jeg fyrer bålet ved solnedgang og det blir ved bålet jeg tilbringer kvelden videre. Det er kjølig ellers ute på neset.

Jeg tar noen kast med fiskestanga et par ganger utover kvelden, men ørreten er lite interessert i hva jeg tilbyr. Det er godt NRK har et allsidig lørdagstilbud via skjermen.

Under en klar stjernehimmel tar jeg kvelden i titiden allerede. Da er jeg forsynt med dagen og kryper inn i teltet. Jeg lar ytterdøra stå åpen. Det er så godt å sove i den friske høstlufta.

At det var ned mot frysepunktet i løpet av natta er ganske sikkert og det er virkelig småkjølig da jeg er ute av teltet litt før soloppgang. Morrabålet er det snart liv i.

Jeg nyter morgentimene ved bålet. God bok, frokost og en tur og to med fiskestanga utpå neset er en fin start på det som ser ut til å bli en flott dag.

I halv ellevetiden er jeg på vannet og i vei sørover vannet igjen mot bilen. Et flott døgn har det vært på Vigdarvatnet denne gangen også og langt mindre folk har det vært å se enn de siste turene hit i år.

Jeg siger innover øst for "Japan" på vei mot Lindøy. Det har ikke vært noen kjenning med fisk på overfarten over vannet hit. Det gjør ikke all verden.

Det er stille oppe på Vigdarheim i dag ser jeg der leirstedet ligger badet i oktobersola. Mulig blir det tur dit til våren med valgfagelevene hvis alt går som planlagt.

Det er fort gjort å laste opp i bilen på Lindøy. Tre sekker ved er brent bort på turen og det holdt akkurat.

I bilen på vei hjem kan jeg notere meg for den 25. teltnatta denne sesongen. Det er halvparten av hva jeg satte som mål i år. Jeg tror nok ikke det blir flere i høst, men det vil jeg ikke si noe sikkert om. At det kan bli en tur i båt igjen i høst, ja det er ganske sikkert.

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.