lørdag 2. mars 2024

Lettere og lettere

 

Det kan se ut til at det går veien det her, selv etter både oppturer og små nedturer gjennom februar måned.

Jeg antar noen lesere av bloggen har ventet på en oppdatering på hvordan det går med dette diettprosjektet mitt jeg startet rett over nyttår. Det humper og går kan man se av diagrammet øverst, som viser hele februar.

Kort oppsummert så mente fastlegen min før jul at jeg godt kunne ta av noen kilo og gav meg en nettadresse til info om knekkebrøddietten. 2. januar satte jeg i gang og i løpet av 30 dager i januar gikk jeg ned hele 13(!) kilo. Dette er et høyt tall som ikke hadde gått uten at jeg kombinerte knekkebrøddietten med periodisk faste, eller mer nøyaktig tidsbegrenset matinntak (intermitterende faste), der jeg gikk for den såkalte 16:8-dietten.

Målet jeg satte meg i romjula om å gå ned 15 kilo i vår nådde jeg allerede i første halvdel av februar. Med det målet nådd så høynet jeg innsatsen og satset på 20 kilo ned i løpet av våren.

I februar lempet jeg litt på kalorikravene jeg hadde i januar og la også inn noen lørdager med litt ekstra kos. Akkurat de helgene kan tydelig ses i diagrammet øverst i innlegget. Kanskje litt skremmende så raskt økningen kom, og siste helga i februar var jeg derfor mer forsiktig med kosen, noe som også vises i diagrammet.

I dag når dette skrives, 2. mars, veide jeg inn til 18,2 kilo ned siden 2. januar. Det har i grunnen gått over all forventning. Med et mål om 20 kilo ned i vår, ja så satser jeg på at det kan nås nå i mars. Jeg fortsetter kaloribudsjettet jeg fulgte i februar, men er litt mer forsiktig i helgene. Hva som skjer i påsken kan jo bli spennende, men jeg vil forsøke å holde igjen også der.

Bildet er generert ved hjelp av KI

Mange spør meg hvordan jeg i det hele tatt klarer det her. Det er ingen hemmelighet og heller ikke så vanskelig, synes jeg. Jeg lever i et kaloriunderskudd gjennom uka (i februar og nå i mars har jeg satt et tak på max. 14000 kcal i uka, dvs. max. 2000 kcal per dag). Gjennomsnittet for februar ble på 1326 kcal per dag, mot 1010 kcal per dag i januar (max. 1200 kcal per dag i januar). Februar har heller ikke vært helhvit som januar var og det vises som sagt godt i diagrammet øverst.

Jeg må legge til at det har nok hjulpet at jeg har hatt en lav aksjonsradius i vinter pga. bruddet i foten og som jeg per dags dato ennå sliter med. At man er alene i husholdningen er nok også et stort pluss går man på diett. Da slipper man å ta hensyn til andre og motsatt.

At det har gått så bra kommer nok av at jeg også har gjort det litt prosjektaktig. Detaljerte excel-ark over kaloriforbruket (kaloribudsjett) har hjulpet på motivasjonen for en mattelærer. Det er også både lærerikt og interessant å sette seg inn i problematikken, noe jeg ikke har gjort tidligere. Det er derfor motiverende når jeg ser så gode resultater og kanskje nettopp pga. hvordan jeg gjennomfører dette.

Det blir likevel spennende å se om dette går veien i vår. Målet er som tidligere nevnt her på bloggen og klare å kvitte meg med vekten som tilsvarer en god ukestursekk. Da må jeg si meg fornøyd tenker jeg.

PS. Skulle du som leser dette ha noen ekstra kilo å stri med og bli inspirert, her er kilder til god informasjon:

Knekkebrøddietten

16:8-dietten/intermitterende faste

Periodisk faste

Kalorikalkulator

Hvordan gå ned i vekt uten å trene?

Dette er 16:8-dietten

PS. Skulle noen ønske å se før-og-etter-bilder av turbloggeren, så vil ikke slike publiseres. Verken tjukk eller tynn er turbloggeren lettkledd noe glansbilde å se til.

Stikkord: knekkebrøddietten, knekkebrødkuren, intermitterende faste, 16:8-dietten, periodisk faste, tidsbegrenset matinntak, intermittent fasting, periodic fasting, 8:16 fasting, time-restricted eating (TRE)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.