onsdag 16. oktober 2013

Møresilda best!


Magasinet Alt om Fiske (AOF) har hatt 30 sjøørretfiskere ute på testturer i vår og sommer. Alle har fått med et utvalg kjente sjøørretsluker, 21 i tallet. På til sammen 213 fisketurer ble det fanget 309 sjøørreter rundt om i landet på testslukene, skriver AOF i siste nummer. AOF skriver også at dette ikke har vært noen vitenskapelig test, og utroper den derfor ikke til "Norges beste". Likevel får man en god indikasjon.

Den suverene vinneren, som også er min favorittsluk til sjøørretfiske, ble Møresilda. Den fanget 64 sjøørreter, hvor største var 3,9kg(!). Dette var mer enn dobbelt så mange fisk som nr. 2 på lista, nemlig Morild 13g. Møresilda fikk også registrert 82 sikre napp mot Morilds 32.

I AOF sin test ble det benyttet en 15g holografisk Møresild med svart rygg. Jeg bruker for det aller meste denne sluken i 10g (bildet). Den er en sikker sjøørretfanger. Også i ferskvann tar jeg ørret med denne.

Jeg bytter vanligvis ut treblekroken i dag med enkeltkrok. Synes 10 gramslukene da får en lettere og ledigere gange. Samtidig så synes jeg den kroker bedre, lettere å løsne kroken hvis fisken skal tilbake i vannet igjen + at man setter seg sjeldnere fast. Mange fordeler altså med å gå over til enkeltkrok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.