lørdag 19. januar 2019

Aldri mer Alfa Bukk!


Litt vonbråten er jeg, helt ærlig, for dette var gode fjellstøvler på beina mine. Bare så dumt at de ikke holder mål!

I april 2017 fikk jeg et par Alfa Bukk fjellstøvler i hus, for første gang. Fristende med den lave vekta og gode kritikker å lese på nett. Litt skeptisk var jeg likevel. Så lette fjellstøvler måtte jo ha noen svakheter?

I Etnefjellene våren 2017

I desember 2017 etter en lang barmarkssesong med turer i bl.a. Etnefjellene, Hardangervidda og Femundsmarka, så oppsummerte jeg mine erfaringer så langt med disse fjellstøvlene. Jeg trodde kanskje jeg hadde fått et "mandagseksemplar" for jeg så tydelig større slitasje enn hva man burde forvente etter kun én sesong.

Tydelig oppsprekking over hælkappen etter første sesong (2017)

Jeg fikk enkelt og raskt tilsendt et nytt par fra Hekta på Tur som hadde levert meg det første paret. Reklamasjonen gikk altså helt fint.

Selv med et nytt par på beina på de første turene våren 2018, så var jeg fremdeles litt skeptisk til holdbarheten. Pessimismen min slo ut i full blomst i Vikefjellet sist i april. Støvlene trakk vann som en sil. Jeg var gjennomvåt. Gore Tex-membranen holdt ikke vannet ute.

Det tredje paret Alfa Bukk er på beina midt i mai 2018

Igjen reklamerte jeg støvlene og mottok snart et nytt par samme dagen jeg la i vei opp i Etnefjellene i midten av mai. Dette var altså det 3. paret jeg hadde på beina i løpet av et år. Ville dette holde?

Jeg hadde flotte turer gjennom hele 2018-sesongen, men innerst i Etnefjellene i juli merket jeg at dette tredje paret også trakk vann. Gore Tex-membranen holdt ikke her heller. Likevel brukte jeg støvlene også på Hardangerviddaturen seinere på sommeren. Tørt som det stort sett var gikk det greit. Støvlene var jo fantastisk gode på beina. Det skal sies.


Ser jeg etter på støvlene etter 2018-sesongen så ser jeg igjen en tilsvarende oppsprekking over hælkappen som på det første paret etter 2017-sesongen. Det er synlig slitasje på støvlene etter én sesong, kanskje litt i overkant mye.


Før jeg gikk i gang med dette innlegget så sjekket jeg en siste gang støvlene i vann. Med støvlene på beina sto jeg 5 minutter i vann opp til øvre kant på hælkappen. Gore Tex-membranen i begge støvler holdt ikke vannet ute. Venstre støvel hadde lekkasje bak på hælen, høyre støvel lakk vann både framme og bak ved hælen akkurat som jeg opplevde på de siste turene sist sommer.


Egentlig er dette triste greier. Jeg var som sagt litt skeptisk eller pessimistisk til holdbarheten på disse lettvektsstøvlene fra Alfa, og jeg fikk rett. Beklageligvis, for støvlene er fantastisk gode på beina mine og er bare brukt i moderat turterreng og langt fra noe ekstremt. Derfor burde de også ha tålt dette i følge Alfas egen markedsføring av støvlene, men altså nei.

Jeg er nå på jakt etter et par nye, gode fjellstøvler til kommende tursesong og tar gjerne i mot tips.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kan jo bare nevne sko jeg selv har brukt. Har vært veldig fornøyd med Crispi skarven (Har hatt to par) . Rett før vinteren nå så kjøpte jeg Crispi briksdal, disse har jeg ikke testa lenge nok til at jeg kan si så mye, men virker veldig gode etter et par småturer.

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for tipset, Timo! :)

George sa...

Hi Bjarne,og takk for mange fine blogger!
Har vært Crispi fan i mange år. Mht innleggsåler har jeg nylig kjøpt såler fra industrileverandør Kyvik (?) i Stavanger. Butikk i Haugesund også! Sålene er av "memory foam" type. Kjennes veldig bra ut men ikke testet på tour! Navnet er Personal Anti-Fatigue Mat. Tror de er fra Canada. Pris ca 235,-

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Takk for hyggelig kommentar, og tips til såle! :)

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.