søndag 20. januar 2019

Isfiske snart?


Det kan se ut som det er lys i tunnelen snakker vi isfiske her på mine kanter av landet, ytterst på kysten av Haugalandet.

Temperaturene svinger riktignok opp og ned rundt null grader denne helga og det skal bli noen varmegrader i lufta de kommende dagene også, men så meldes det noe kjøligere igjen mot neste helg.

Jeg er riktignok ikke superoptimistisk, men har likevel litt tro på at neste helg kan det bli tur på isen. Kanskje ikke her helt ute ved kysten, men litt lenger inn er nok sjansene bedre, der har det vært kjøligere døgn den siste tiden ser jeg. Vatnakvamsvatnet har kanskje sikker is da?

Rundt 2,5 cm istykkelse i dag

I formiddag var jeg en tur til et av vannene vi fisket mye sist vinter og sjekket istykkelsen. Rundt 2,5 cm, der kun halvannen var kvalitetsis synes jeg. Det må nok 4-5 døgn til med minusgrader før isen på det vannet er gangbar.


Det meste av utstyret for isfisket er i alle fall gjort klart. Nye skjær til isborret er anskaffet og skal monteres. Både pilkestikker og mormyskastikker er klargjort. Til uka er jeg lovet maggot hos Frode på Salar Sportsfiske som er hovedsponsor på bloggen. Salar Sportsfiske har også et godt utvalg utstyr til isfiske inne nå vet jeg.


Vi som trives med denne vinteraktiviteten her i mitt distrikt, ja vi krysser fingrene for nok en periode med isfiskemuligheter. Sist vinter fikk jeg 13 turer på isen. Det er vel kanskje i overkant å håpe på denne vinteren, men ikke umulig heller kommer kaldværet hit for en lengre periode.

Klikker du på etiketten #isfiske her på bloggen, så får du tilgang på alt jeg har skrevet om denne fine vinteraktiviteten. Mer enn 40 innlegg finnes på bloggen med tema isfiske. Vil du lære litt mer om dette fisket finner du litt om dette her.

Det jeg vet om fiskekort på Haugalandet finnes her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.