onsdag 22. januar 2020

De første ørretene denne sesongen!


I finværet i dag så kunne jeg ikke la være å prøve. Etter mange dagers mildvær så kunne jo ørreten være våknet i fiskevannet.

Litt kjøligere enn jeg hadde håpet var det riktignok i ett-tiden da jeg parkerte bilen, rundt fem varmegrader bare. Likevel var det faktisk litt varme i sola.


Det gikk nesten en time før det var kjenning med fisken i vannet. Da var det napp på den svarte møresilda, men sitte ville fisken ikke.

Først da jeg gikk over til julepynten, som fiskekompis Frank kaller sluken, ja da var det liv i andre enden av snøret. Første brunørreten for sesongen var etter en liten fight, snart i håven. Fin i formen og brei over ryggen.


Ikke lenge etter var det enda en på, og denne var litt større også da jeg fikk den inn over håvkanten. Virkelig fine, kubber, som begge to fikk svømme ut igjen.


Normalt pleier jeg å ta opp ørret under halvkiloen her, men disse på 3-4 hekto, ja de var så fine i formen at jeg lot de slippe.

Det er tydelig at fisken i vannet her ikke har lidt noen nød i vinter, mildt som det har vært. Fiskevannet her er grunt og et av tidligvannene jeg først forsøker. I fjor tok jeg første her 14. februar. Rekordtidlig i år.

Fortsetter mildværet framover, ja da blir det nye turer hit tenker jeg. Det er jo så moro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.