onsdag 15. januar 2020

Stormflo


Jeg måtte ha meg en tur ut i ettermiddag og se på stormfloa som uværet Didrik har vært medårsak til siste døgn.

Turen tok jeg til en god fiskeplass i en fjordarm øst for Haugesund, så fikk jeg gjort to ting på én gang. Jeg fikk en times aktivt fiske i stormfloa.


Det er et spennende naturfenomen dette der flere faktorer sammen skaper ekstremt høyvann. Her er både astronomiske faktorer som sol og måne medvirkende sammen med meteorologiske faktorer som kraftig lavtrykk og pålandsvind som må sammenfalle. Det har skjedd siste døgn. Alt på en gang.


Det var nylig fullmåne som har gitt høyt tidevann og dette har samvirket med lavtrykket som har gitt uværet Didrik som har presset sjøen inn mot land og inn i fjordene fra sørvest.

Jeg var på plass litt før meldt tidspunkt for astronomisk flo sjø, og da sto allerede vannet nesten en meter over normal flo.

Fisk fikk jeg dog ikke i dag. Ikke ett napp en gang. Jeg tenker å prøve igjen i morgen ettermiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.