Sider

søndag 12. mai 2024

Herlige maidager på Sørlandet

Da er den årlige vedlikeholdsturen ned på Sørlandet unnagjort. For noen flotte dager det ble!

Vi kom oss nedover onsdag ettermiddag undertegnede og broderen og fikk en finfin kveld før arbeidsdagene startet torsdagen.

Det er kanskje litt hardt å kalle det arbeidsdager, men vi fikk gjort en god del av det vedlikeholdsarbeidet  og annet vi har planlagt gjennom vinteren.

Tur på sjøen fikk turbloggeren allerede torsdag morgen og både fredag, lørdag og søndag morgen ble det fisketur på stille sjø.

Litt fisk ble det også, men mest småsei foruten noen små langer på pilken. En fin liten sjøørret hilste også på en morgen. Den beit på en gammel modifisert møresild jeg dorget med langs land.

Neste tur nedover på Sørlandet blir i sommer og planen er å komme meg ned et par dager før skoleferien starter.

Neste tur ut blir med all sannsynlighet kommende torsdag. Da blir det fjelltur med el-sykkel og packraft.

søndag 5. mai 2024

I packraften på magiske Vigdarvatnet

Valget falt på vakre Vigdarvatnet da packraften skulle luftes i dag, første søndagen i mai.

Vigdarvatnet møtte meg innhyllet i lett tåke, men sikten var likevel god i åttetiden i morges. Helt stille på vannet der jeg seig utover fra Lindøy som var okkupert av flere barnefamilier på overnattingstur.

Et yrende fugleliv i skogen rundt vannet og jaggu hørte jeg ikke gjøken også for første gang i år. Skal si det ble vårstemning. Både fra Tveitaskogsiden og fra Tveit var det koko å høre over vannet. Lyden bar virkelig bra i den lette tåka.

Våren har eksplodert i de siste dagers sommervarme. I morges derimot var det ikke tosifret temperatur en gang da jeg la i vei utover.

Jeg tok kursen mot Dyngjevågen for litt villmarksfølelse der inne og fulgte Skorpeneset nordover på østsiden innover. Det var også langs land her det ble første fangst ombord. En liten ørrettass.

Inne i de grunne vikene innerst i Dyngjevågen ble det flere småtasser på sluken. Den lille, røde Aura Flake i 7 gram fungerte godt på grunt vann der inne.

Etter en liten strekk på land i Dyngjevågen tok jeg kursen utover igjen mot sørspissen av Skorpeneset. Her ble det lunsjbål og termoskaffe.

Et par småtasser kom ombord også utover Dyngjevågen og da jeg gikk i land for lunsj, ja da må jeg nok ha bikket 8-10 ørreter de første to timene i formiddag.

Jeg har funnet ut at de 20-30 cm jeg har foran beina i packraften ikke er så dumt likevel. Her får jeg nemlig plass til en gammel pakksekk med bjørkeved når jeg er på dagstur som i dag. Det er også godt med den ballasten når jeg ikke har storsekken foran på båten.

Det blir et par timers lunsj og bålfyring ytterst på Skorpeneset. Inni mellom tar jeg noen kast med stanga fra neset og et par ørrettasser blir det her også. Jeg bruker en god, svart modifisert sluk fra tuppen her. Da når jeg også lenger ned i vannmassene.

I ett-tiden legger jeg i fra land og setter kursen sørover vannet igjen. Nå tar jeg retning mot Tveitaskog og inn sør for Lindøy etter hvert. Klauv, den høyeste fjelltoppen i Haugesund kommune har jeg over baugen på vei sørover vannet. Lave tåkeskyer visker ut den 246 meter høye kommunetoppen der framme.

Det blir et par småtasser til på vei sørover og i det jeg tar en kort landkjenning på Lindøy for å strekke på beina, kan jeg notere meg enda 3 småtasser ombord.

Det er så vidt det er vann nok under kjølen i det jeg siger gjennom sundet mellom "Japan" og Lindøy. Jeg subber akkurat forsiktig nedi en stein. Det forteller også at det er noe lav vannstand i Vigdarvatnet i disse dager.

Klokka er nesten halv fire da jeg pakker inn i bilen. For en flott turdag det her var. Herlig "føre" på vannet, fra blankstille til kun en svak bris de timene jeg var på tur i dag. Noen dråper var det i lufta en periode, men ingenting å bli våt av.

Nå blir det ikke før i 17.-maihelga packraften er tenkt med på tur igjen. Blir det finvær da, ja så bærer det opp i Etnefjellene igjen med packraft og el-sykkel. Det gledes!

PS! Her kan du se og lese om de fineste turene mine på eventyrlige Vigdarvatnet. Vil du se alle turene mine her på bloggen med packraften klikker du her.

lørdag 4. mai 2024

Askeladden på sjøen i dag!

I dag ble det endelig tur med Askeladden igjen etter reparasjon og vinteropplag. Turen gikk til Vesterøy.

Broderen og turbloggerens to nevøer var ikke vanskelig å be med på tur i dag og før ti var vi på sjøen ved Kårstø gassterminal i Tysvær. Her er det mange fine alternativer på sjøen, vi tok turen rundt Ognøy med noen fiskestopp underveis til vi endte opp i den flotte lagunen på vakre Vesterøy.

Det er tre år siden jeg og turkompis Frank hadde oss en nydelig tur til akkurat Vesterøy og denne flotte lagunen sør på øya. Her tok vi i dag landkjenning og fyrte bål og grillet pølser, magre grillpølser selvfølgelig.

Litt strandrydding gjorde vi også. To bæreposer ble med hjem fra akkurat der vi hadde bålet i dag.

Av fiskefangster så var det ikke så verst. Både Erik og Kevin fikk fisk. Erik fikk også den minste i dag, en sypike. Kevin fikk både en flott lyr og en finfin torsk. Onkel turblogger fikk en finfin torsk som han tok med hjem til søndagsmiddag i morgen.

Fire, fem timer på sjøen i dag gjorde virkelig godt. Litt småkjølig i starten, men når sola brøyt skikkelig gjennom var det veldig fint.

Herlig var det i alle fall å komme på sjøen igjen. I morgen er planen for turbloggeren packrafttur. Hvor den går blir å vite i morgen.

torsdag 2. mai 2024

I det mai er i gang kan klokkene ringe og flagget gå til topps. Jeg snakker om diettprosjektet mitt jeg startet på nyåret.

Målet er nådd! Å gå ned så mye i vekt som en ukestursekk hos turbloggeren kan veie, nemlig 20 kilo pluss minus. Ikke nok med det, for jeg kan like godt slenge packraften med utstyr på sekken også. 1. mai veide jeg faktisk inn til 25 kilo ned siden jeg startet prosjektet 2. januar i år.

På 4 måneder har jeg altså gått ned 25 kilogram i kroppsmasse. Jeg tror det er ganske bra, spesielt når jeg har klart det uten å løfte en finger. Hemmeligheten er i all hovedsak mener jeg, endret kosthold og tidsbegrenset matinntak.

Nøyaktig føring av kaloribudsjettet med innlagt kaloritak har også vært essensielt slik at kaloriinntaket gjennom hele prosjektet kunne logges for hvert måltid, hver dag, uke og måned. Dette gav god kontroll, oversikt og ikke minst motivasjon når det gav synlig resultater raskt.

En kombinasjon av en restriktiv og streng knekkebrøddiett og en såkalt 16:8-diett (tidsbegrenset matinntak) gjennom januar gav hele 13 kilo vektreduksjon på 30 dager. Det første målet jeg satte meg i vinter som var på 15 kilo i løpet av våren var nådd allerede før midten av februar, selv om kaloribudsjettet ble noe lempet på etter de brutale 30 dagene i januar.

Helt kort oppsummert gikk jeg altså ned 13 kilo i januar, 5 i februar, 3 i mars og 4 i april. Påskekosen ødela litt av marsresultatet skal sies.

En overgang fra færre knekkebrød til noen flere brødskiver ble det også utover våren. Gode middager hver dag av elgskav, reinskav, svine- og kyllingfileter, samt noen gode hjortebiffer av og til ble det gjennom vinteren og våren, tilberedt ofte med løk, sopp, paprika og brokkoli. Middagene fikk altså et høyere innhold av proteiner (magert kjøtt) og grønnsaker og langt mindre fett enn tidligere. Store og mettende middagsporsjoner.

Reinsdyrskav m/løk, sopp og brokkoli og smakstilsatt Hoff potetmos

Jeg sparte inn mange kalorier ved å erstatte poteter som jeg normalt er glad i, med potetmos (ultraprosessert!) fra Hoff. Den er helt suveren og ble mye brukt (har lang turerfaring med denne potetmosen).

Av fisk har jeg hatt ukentlige måltider med torsk eller sei som er kalorifattige arter sammenlignet med bl.a. ørret og ikke minst laks.

Kokt torsk m/gulrot og smakstilsatt Hoff potetmos m/brokkoli

Pære og appelsin ble etter hvert også favorittfrukter og ofte til kveldsmat oppskåret sammen med ulike typer sunne yoghurter. Pære regnes faktisk som en av de aller sunneste fruktene vi har.

Ved å erstatte matoljen jeg tidligere brukte til steking, med Vita hjertego margarin så halverte jeg kaloriene enkelt her. Likevel er jeg forsiktig med denne margarinen som også inneholder godt med kalorier, men er kalorifattig sammenlignet med andre stekeremedier.

Noe som nok har vært til fordel denne perioden, utrolig nok, er at jeg har vært delvis sykemeldt (fram til påsken) og også noe redusert fysisk pga. skaden i foten. Dette var nok et bidrag til å kunne ha mer både tid og fokus til diettprosjektet. Det har utvilsomt også vært greit å være alene i husholdningen og dermed slippe å måtte ta hensyn og motsatt. Å unngå sukkerholdig godteri og salt chips, samt kutte ned på alkoholinntaket har også hatt stor effekt garantert, selv om jeg har gitt dispensasjon noen ganger i vår.

Litt tall fra prosjektet som kan gi litt innsikt

I januar satte jeg et kaloritak på maksimum 1200 kcal i døgnet. Gjennomsnittet ble på 1010 kcal. Jeg var aldri over 1200 i januar. I februar hevet jeg kaloritaket til maksimum 2000 kcal i døgnet. Her ble gjennomsnittet 1326 kcal i døgnet. I februar kunne jeg også «spare opp» kalorier til lørdagskos. De lørdagene ble taket sprengt noe, men bidro ikke til at ukesbudsjettet på 14000 kcal sprakk.

Mars måned la jeg opp samme taktikk som i februar kalorimessig, men her ble det litt mye kos i påsken. Likevel sprakk ikke ukesbudsjettet på 14000 kcal her heller. Døgnsnittet i mars ble på 1509 kcal ifølge regnearket.

I april tok jeg inn det tapte fra mars pga. påskekosen der, holdt godt ukesbudsjettet på maksimum 14000 kcal og tikket inn til et døgnsnitt på 1700 kcal til tross for noen ikke helt hvite helger her også.

Veien videre

Diettprosjektet er på langt nær over for nå skal mai måned brukes til å stabilisere vekten og det kan bli spennende. Kaloribudsjettet skal justeres noe da jeg vil heve kaloritaket litt, altså minske kaloriunderskuddet slik at det ligger tett opp mot det som kroppen er avhengig av i en normalhverdag. Taket settes nå til 2200 kcal i døgnet, dvs. et ukesbudsjett på 15400 kcal jeg må holde meg innenfor.

Jeg kommer til å fortsette den periodevise fasten, altså tidsbegrenset matinntak, der alle måltidene mine gjennomføres mellom klokken 12 og 20. Min erfaring gjennom de siste månedene er at en kombinasjon av dette og samtidig et kaloriunderskudd har hatt meget god effekt. I min hverdag har dette fungert overraskende bra.

Det som også gjenstår er å bli helt restituert etter bruddet i foten før jul. Det er smerter i begge føtter ennå som jeg ser fram til skal bedres. Da kan virkelig turaktiviteten tas et skritt videre, bokstavelig talt.

PS. Skulle du som leser dette ha noen ekstra kilo å stri med og bli inspirert, her er kilder til god informasjon:

Knekkebrøddietten

16:8-dietten/intermitterende faste

Periodisk faste

Kalorikalkulator

Hvordan gå ned i vekt uten å trene?

Dette er 16:8-dietten

PS. Skulle noen ønske å se før-og-etter-bilder av turbloggeren, så vil ikke slike publiseres. Verken tjukk eller tynn er turbloggeren lettkledd noe glansbilde å se til.

Stikkord: knekkebrøddietten, knekkebrødkuren, intermitterende faste, 16:8-dietten, periodisk faste, tidsbegrenset matinntak, intermittent fasting, periodic fasting, 8:16 fasting, time-restricted eating (TRE)

onsdag 1. mai 2024

1. maitur i packraften!

Det var nesten nødt til å bli ny tur i packraften når mai måned ankom med både finvær og sommervarme.

I åttetiden var jeg i vei utover kjente Liervatnet i packraften lastet med campingstol, dagstursekk og en halv sekk med bjørkeved. Jeg får akkurat plass foran beina i båten til nettopp en pakksekk med ved.

Greie 13 varmegrader da jeg la utpå, men i lunsjen i 11-tiden bikket temperaturen gode 20 og da stilnet også vinden nesten helt. Nesten litt trykkende varme da.

En fin rundtur ble det før lunsj og bål på vanlig plass her i vannet. En stund siden sist det hadde vært folk der virket det som.

Det ble flest fisk på den røde Aura Flake-sluken i 7 gram i dag. Flere fra båten, men også noen fra land. Ingen store å snakke om, den største kanskje 4 hekto. Et titalls i antall til slutt.

Jeg så ikke en sjel utpå vannet de timene jeg var på tur i dag, men så et par karer på land i nordenden da jeg var på vei tilbake til Lier.

Drøye fem timer på tur ble det denne første dagen i mai i år. Omtrent som planlagt for dagen akkurat det.

Neste tur i båt blir antakeligvis til helga. Planen er å sjøsette Askeladden da hvis været blir som lovet.

PS! Vil du lese om turene mine med packraft så er de samlet her på bloggen.

søndag 28. april 2024

Sist i april

Det ble en liten ettermiddagstur ut i regnet i dag denne siste søndagen i april.

Etter en ikke helt hvit lørdagskveld ble det sein avgang ut søndag, ja over 12 var klokka da kursen ble satt nordover.

Regndråpene i dag var meldt, men det var en grei temperatur så da gikk det også fint å være ute. Halvannen times fiskerier ble det.

Til slutt ble det tre stykker på land som del av tynningsfisket her. Alle tre langt under halvkiloen i størrelse. Bildet øverst ved to av de.

lørdag 27. april 2024

Nok en flott tur i packraften!

Den siste lørdagen i april spanderte en fantastisk flott vårmorgen på turbloggeren og packraften hans. Nesten eventyrlig!

Termometeret viste knappe graden da bilen ble parkert og det var like småkjølig som sist jeg var her, nemlig i palmehelga i påsken. Nå kom solvarmen heldigvis langt kjappere der jeg var i vei utover den speilblanke vannflaten i åttetiden.

Så og si vindstille på vannet de timene jeg var utpå i formiddag. En skikkelig rundtur ble det før en times lunsjpause og fiske fra land.

Et yrende fugleliv i skogen rundt vannet for ikke å snakke om på vannet. Der var det et utall andefugler av ulike arter å se og høre.

I skyggen var det rimelig vårkjølig i morges, men sola kom høyere og høyere og varmet mer og mer utover formiddagstimene. Til slutt måtte jakka kastes.

Foruten et par napp fra båten, så var det fra land det var mest liv å kjenne i dag. Ja allerede på tredje kastet, før packraften ble sjøsatt i morges, var det en ørret som høyt i lufta slo seg av kort fra land.

I lunsjpausen ble det flere kjenninger før en finfin ørret var med helt inn i håven. Gode halvkiloen stor og virkelig fin i formen den der.

Ørreten fikk svømme ut igjen i vannet etter obligatorisk fotoshoot. De står ikke tett ørreten i dette vannet her vet jeg, så uttellingen fangstmessig i dag er jeg rimelig fornøyd med.

Tosifrede varmegrader i lufta da jeg pakket inn i bilen igjen etter en strålende fin tur i dag. Nå går vi inn i den fineste tida synes jeg, nemlig mai. Måtte det bare komme like fine dager som i dag.

torsdag 25. april 2024

Fiskepinner på stormkjøkken i dag

I dag ble det repetisjon av montering og bruk av stormkjøkken på valgfag friluftsliv på skolen jeg jobber.

Valgfaget er godt i gang etter vinterens stillstand. Turbloggeren er også tilbake der som lærer etter sykemeldingen gjennom vinteren. Det er ikke alle aktivitetene jeg kan delta på ennå, men i dag gikk det fint.

Fiskepinner på stormkjøkken servert i pølsebrød har vært en slager tidligere på valgfaget, så også i dag. Alle elevgruppene klarte fint etter hvert å montere opp stormkjøkkenene selv om det er gått noen måneder siden sist.

Bruddet i foten er ennå noe til besvær for de mest aktive tursyslene. Turen rundt Tjeltjørn forrige uke måtte jeg stå over, men sykkelturen uken før der gikk fint. Neste uke blir det trolig fisketur kort fra skolen på valgfaggjengen. Akkurat det kan undertegnede fint klare også.

søndag 21. april 2024

Nydelig dag i packraft!

Det ble en aldeles nydelig dag i packraften som planlagt, og i godt selskap til og med.

Kort etter at jeg hadde lastet båten og skulle hoppe oppi dukket Frank opp og var ikke sen om å komme seg utpå han også.

Det gikk heller ikke lang tid før første ørretene var på og det var kobber og rødt som fungerte godt i morgensola.

I dag ble Frank den som dro i land pokalen i antall arter. Foruten flere ørreter på samvittigheten kunne han også skilte med en liten røye. Ikke så veldig overraskende da vi vet de også finnes her.

Det ble fine timer også på den sedvanlige lunsjplassen våres, ja ganske så mange timer faktisk ved kaffebålet. Det er ikke feil det heller.

Fra land ble det også tatt mange ørreter i dag, men ingen veldig store. All fisken i dag ble tatt opp som kultivering her, bortsett fra en. Den største i dag fikk nemlig svømme tilbake igjen.

Det var likevel artig å se at alle ørretene vi tok i dag var i rimelig godt hold. At det er gode næringsforhold for ørreten i vannet her er ganske sikkert da.

Under lunsjen i dag telte vi hele 5 havørner på himmelen over oss en periode. Det er virkelig moro å kjenne på villmarksfølelsen selv så kort fra by'n som vi var i dag.

Et yrende fugleliv i skogen rundt oss var det også, deriblant en hakkespett som trommet signalet sitt høyt og tydelig borti åsen.

Klokka tikket mot sein ettermiddag da vi tilslutt gikk i land ved bilene igjen etter en lang, flott dag på tur.

Nå krysser vi fingrene for tilsvarende dager framover. Det bør ikke bli veldig lenge til vi er på tur igjen med packraft og fiskestang.

lørdag 20. april 2024

Iskald nordavind i formiddag

Den var iskald den vinden som herjet med Haugalandet denne lørdagen i april. Kun i godt le for den var det litt varme å hente fra sola.

Etter en times tid ved fiskevannet var det ingen fangst å rapportere om, kun to solide kjenninger og et par forsiktige napp borti sluken.

Uansett fangst eller ikke, mildt eller kjølig i været, ja så er det vår med stor V. Bjørka skyter musører og det er det gamle tegnet på at ørretsesongen er i gang, selv om det er lenge siden jeg sjøl proklamerte her på bloggen om nettopp det.

På tur hjemover stoppet jeg innom en fjordarm for noen kast etter sjøørreten. Der ble det en tass som var innom håven + en som fulgte sluken helt inn mot land. Den var ganske så fin i størrelse.

Jeg hadde et håp om en tur i packraften i dag, men det gikk ut pga. vinden. I morgen derimot er det planlagt tur med nettopp den og da i godt selskap er planen. Det er meldt langt mindre vind.

torsdag 18. april 2024

Askeladden er klar for sesongen

Båten har fått seg en oppgradering etter påsken og det er forhåpentligvis snart klart for en tur på sjøen igjen kommer finværet og varmen snart.

Askeladden har fått nytt kjøljern nemlig. Den gamle metallista var rimelig utslitt, ja den manglet faktisk noen steder under kjølen. Mulig kunne jeg gjort jobben selv, men det er langt tryggere og enklere å få folk som kan det til å gjøre jobben.

Båtskadesenteret på Avaldsnes på Karmøy var redningen og de fikset dette for en veldig grei pris synes jeg. De anbefales herved.

Det hadde vært fint med en båttur snart da, selv om det til helga blir packraften som får luftet seg igjen. Kanskje en fin helg i mai kan gi Askeladden første sjøtur i år?