onsdag 17. mai 2017

Gratulerer med dagen!


Og gratulerer til meg selv også, men en fin ørret igjen. Denne gang fra kano, for det ble kanotur på nasjonaldagen.

Værmeldingen kunne ikke vært bedre for nasjonaldagen. Skiftende bris, lettskyet og fin temperatur. Fiskemessig ideelt egentlig etter et døgns regnvær. Det burde bli kjenning med ørreten i dag.


Inne i kystfuruskogen er det et yrende fugleliv da jeg går ut av bilen, parkert kort fra vannet jeg vil padle i dag. Kanoen og utstyret er snart på vannet.


Jeg har snart en sluk ute bak kanoen. Møresilda i 10g, den slitne jeg tok kilosørret på sist helg svømmer 30 meter bak kanoen. Stangtuppen vibrerer lett.

Jeg vil ha meg en runde på vannet før jeg setter kursen for den fine lunsjplassen min lenger inne i vannet. Jeg har med noen vedkubber til bålfyring. Det bør være trygt å fyre bål nå etter regnværet siste døgn.


Inne i ei vik stanser jeg opp og gjør noen kast inn i vika. På andre kastet er det ørret på. En liten kubbe som slåss infernalsk. God og rund er den og den får svømme ut igjen etter kampen.


Lenger innover vannet så ser jeg fin fisk som viser seg i overflaten. Ikke overraskende for det er endel insekter på vannflaten den jager ser jeg.


Jeg har flere kjenninger med ørreten i vannet, men de tar ikke skikkelig sluken. Nesten innerst i vannet så ser jeg et vak helt innerst i ei lita vik, ved en stein som stikker opp. Jeg får plassert møresilda like ved siden av steinen, kort fra der fisken viste seg. Det går knappe sekundet så hogger det til. Jeg kjenner snart at denne er pen.


Ørreten drar ut fra vika mot dypere vann og gjør flere sprell i vannflaten. Da jeg får den nærmere kanoen får den nærmest panikk og drar rett ned for så å komme opp som en torpedo i lufta. Den sitter godt.


Etter litt får jeg den inn mot mot kanoen og den lar seg greit håve. Den tynger godt og vekta viser hele 850g etter at håven er trukket fra. Det kaller jeg fin ørret som også skilter med slike flotte farger på nasjonaldagen.


Etter et bilde og to så får den fine ørreten slippe ut igjen i vannet. Det finnes flere slike her og jeg har tatt fisk over kiloen i vannet tidligere.

På den faste lunsjplassen min så fyrer jeg bål helt nede ved vannet. Det er trygt ser jeg å fyre bål nå så fuktig som det er blitt i marka her etter regnværet. Kaffen er snart klar.


Fra lunsjplassen er det fint å fiske fra. Jeg mister en pen ørret som sitter noen sekunder på en Aura Flake i rød og kobber. Den kjentes nesten så stor som det jeg tok fra kanoen før lunsj.


I ett-tiden så legger jeg fra land og setter kursen for bilen, men tar en stor runde rundt i den indre delen av vannet. På vei tilbake stopper jeg også innom en liten holme og fisker litt fra denne, men her blir det bare en liten rakker. Den tar jeg opp i kultiveringsøyemed.


Det blir også en tilsvarende liten ørret like før jeg går i land ved bilen. Den også tar jeg opp.

Jeg kan vel ikke si annet at dette var en fin utnyttelse av nasjonaldagen. Jeg forventet å være alene her inne i dag og det fikk jeg. Det er lite folk på tur midt i barnetogtida på nasjonaldagen. Da er det heller folksomt i bygde-og kommunesentrene og der trives ikke jeg så veldig skal jeg være ærlig.

Nasjonaldagen var første fridagen i en etterlengtet langhelg jeg har ordnet meg. Jeg har fri til mandag. Satser på litt mer tur de nærmeste dagene. Når det er sagt så er det også nå kun én måned til kursen settes nordover mot Nord-Finland og Enaresjøen, går alt etter planen. Der finnes det større ørret! Jeg gleder meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.