onsdag 6. mai 2020

Tre i håven, to på land


Etter tre lange dager med hjemmekontor, tok jeg meg noen timer i ettermiddag med fiskestanga igjen. Det er ingen dum bruk av fritid, spør du meg.

10-12 grader var det i skogen da jeg gikk fra bilen. Helt grei fisketemperatur i mai det. Gjøken gav lyd fra seg fra andre siden av vannet. Hvilken herlig tid vi er inne i nå!


Det var tidlig kontakt med fisk, men sitte ville de ikke. Likevel så var den første i håven etter en halvtimes tid. Rundt to hekto og da havner de gjerne på land som del av kultiveringen her i dette vannet.

Det var lillauren i kobber 7g den første beit på. Etter hvert gikk jeg over til en liten, svart modifisert sluk i 4g størrelse. Det var nok ikke dumt. Ørreten er rimelig selektive i vannet her for tiden.


Nå var det flere kjenninger, og enda en to-hektos kom på land. Som den første ble også denne "kultivert".


Det er et herlig liv i skogen for tiden. Jeg er sikker på at det har jeg nevnt før her på bloggen. Et yrende fugleliv både i trærne og til vanns. I skogen er det tegn til at det kan bli en virkelig fin bærsesong hvis da alt klaffer.


Den siste ørreten i dag, ja den var opp mot størstestørrelsen jeg har satt for meg selv her i vannet. Kanskje bittelitt under, men den var så vakker at jeg lot den svømme ut igjen.

Denne også tok den svarte, lille 4-grammer'n. Den lille sluken gav mest kjenninger og fangst i ettermiddag.

Nå blir det trolig ikke tur igjen før til helga. Jeg krysser fingrene for ok turvær da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.