søndag 10. mai 2020

Vindfull tiende mai


Den var opp i en god kuling i dag, nordvesten. Knappe to grader i lufta da jeg forlot bilen i en haggelbyge.

Jeg så meg om etter fiskeplasser i le for den verste vinden i dag. Noen alternativer har jeg opp gjennom årene funnet meg i slikt vær.


I formiddag var jeg innom to fiskevann der det var ok le for vinden. Samme to fiskevann jeg for noen år siden opplevde et virkelig ørretbonanza på akkurat denne datoen, tiende mai.

Den gang var det et helt annet vær og værforhold i forkant som nok gjorde at jeg opplevde et virkelig godt ørretbett.


Det var snart fisk på møresilda etter ankomst. En virkelig kraftplugg av en ørret som lenge nektet å bli med inn i håven. Til slutt så vant jeg. Ingen storing, men i fantastisk kondisjon som hadde latt seg friste av en slitt møresild.


Det ble tre tilsvarende den neste timen, der de to største fikk svømme ut igjen. De to som ble tatt opp var gode 400g begge to i størrelse. De andre to over halvkiloen begge.


Det var den slitte møresilda som gav den første fisken i håven i dag, men den grønne som gav de fleste i første vannet i dag, samt flest kjenninger og napp.


I tolvtida dro jeg videre til neste fiskevann. Her ble det to små på land som kultivering her. Begge to på Aura Flake i rød og kobber.

Det var egentlig helt ok i dag i vinden. Der det var godt le for den verst kulingen var det godt og varmt i sola.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.