mandag 20. mai 2024

Nytt liggeunderlag

 

Det er kommet et nytt liggeunderlag i hus og årsaken ligger i turplanene for sommeren. De skal gjennomføres mest med båt.

Vel, med båt mener jeg packraften som skal lastes til randen er tenkt. Jeg kan derfor droppe de fjærlette, smale liggeunderlagene jeg har benyttet de siste årene og koste på meg langt høyere komfort.

Så veldig kostbart var ikke dette fra Urberg som jeg nylig fant i en kjent nettbutikk til en overkommelig pris synes jeg. Liggeunderlaget har det fulle navnet Urberg Delux Airmat Rio Red og har de vitale målene 195cm lengde, 66cm bredde og 7,5cm tykkelse.

Total vekt med transportposen er på respektable 1383 gram på min kjøkkenvekt. Underlaget skal heldigvis ikke bæres lange avstander på ryggen er planen i sommer. Det er omtrent 1000 gram tyngre enn de letteste, oppblåsbare underlagene jeg har i sortimentet mitt.

Liggeunderlaget fikk sin jomfrutur sist helg i Etnefjellene med 3 deilige overnattinger. Det svarte godt til forventningene om god søvn i alle fall. Det var utrolig godt med den gode bredden.

Det gikk også svært kjapt å blåse det opp med den elektriske luftpumpa jeg har med til packraften. Ventilen er plassert i fotenden på undersiden.

Hvor holdbart liggeunderlaget er får nesten tiden vise. Det blir med på packraftturene i sommer er planen der lengste bæring kanskje ikke er lenger en kilometeren lang. Volumet på liggeunderlaget er riktignok ganske stort i forhold til det jeg er vant til, men i sommer skal det pakkes både i en ryggsekk og en en dedikert pakksekk på packraften. Da spiller ikke det volumet så stor rolle. Det blir uansett spennende å bruke på lengre turer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.