mandag 27. mai 2024

Pakksekk på hekken

 

De litt lengre turene i sommer er under planlegging og da også pakking og lasting av båten og hvordan det kan gjøres.

På sist tur i Etnefjellene pratet vi om det jeg og turkompis Frank. Hvordan mest effektivt pakke båten når vi ikke skal bære mye. Turbloggeren har som nevnt noen etterplager etter bruddet i fotsålen like før sist jul. Litt hensyn må tas.

Derfor har vi sett på muligheten der vi også kan ha last bak på hekken på packraften, altså rett bak ryggen. Kanskje kan dette også bidra til litt ekstra ryggstøtte der bak?

I dag kom den bestilte vanntette, 35 liter store pakksekken i posten, Ortlieb av merke. Kjent vet jeg for nettopp vanntette produkter. Fjellsport hadde denne inne til en grei pris synes jeg.

Jeg og Frank snakket nemlig om å pakke en del av utstyret som ikke endres i volum på en tur, bak på båten. Jeg sjekket om jeg hadde noen solide pakksekker liggende, men fant ut at her måtte jeg få tak i noe langt bedre enn hva som fantes i samlingen av pakksekker fra tidligere.

Utstyr som typisk ikke volumendres gjennom en tur er telt, sovepose, liggeunderlag og tarp. Dette er utstyr som normalt utgjør et ganske stort volum i ryggsekken. Kunne jeg nå laste dette bakpå packraften i stedet og dermed frigjøre rom i ryggsekken, ja da kan det gå mot turer i sommer med høyere komfort enn vi har gjort plass til tidligere.

Pakksekken på bildene i innlegget her inneholder nettopp telt, sovepose, liggeunderlag og en tarp. Sekken på bildene inkludert innholdet har en vekt på totalt 5,1 kilo. Pakksekken har plass til mer, kanskje også stormkjøkkenet kan få plass eller noe annet med fast volum.

Å feste pakksekken til båten er såre enkelt. Her kan jeg bruke en av de gode bagasjestroppene jeg alltid har med (kjøpt på Biltema). Krokene er i plastikk og det er solide stropper. Det er ingen sjanse for at pakksekken vil løsne, om ikke selve stroppen ryker da.

Jeg har nevnt tidligere at jeg har litt plass foran beina i båten. Her har jeg testet ut noen ganger en 20 liters pakksekk fylt med ved. På turene i sommer tenker jeg at denne 20-literen i stedet kan inneholde mye av maten. Ryggsekken som festes over baugen trenger strengt tatt ikke bli veldig stor i sommer.

Når alt dette er sagt, ja så kan jeg også til slutt nevne at turene i sommer med høy sannsynlighet går østover. Innsjøen Isteren er hovedmålet med inntil en uke der. Deretter er det to andre alternativer der godt vær er langt viktigere enn hva vi nok er avhengig av lengst øst i landet.

PS. Før noen føler for å nevne å bruke Tizip'n, nei så gidder jeg ikke det. Hadde jeg kjøpt båten i dag hadde jeg nok valgt uten Tizip. Jeg har til nå ikke funnet bruk til den muligheten på turene jeg har vært på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.