torsdag 2. april 2020

Ny tarp!


I uværet i dag gikk turen til posten for å hente siste tilskudd til turutstyret, nemlig en ny tarp jeg er spent på å prøve i år.

En tarp er altså en presenning i teltmateriale som er kjekt å ha med på telttur, og gjerne i skogkledde områder hvor de med barduner og tauverk enkelt kan gi ekstra ly for været. Jeg bruker gjerne tarp sammen med telt for å få litt mer tørt uterom.


Tarpen jeg fikk i hus i dag, en Urberg Ultra Tarp G2, har jeg kikket på en stund og bakgrunnen for kjøpet er av to årsaker; vekt og volum. Prisen var også ok, under tusenlappen.

Sammenlignet med en 250g pose kaffe

Jeg har ofte benyttet en Dovrefjell-tarp på turer i f.eks. Femundsmarka eller lokalt her jeg bor, der turen går i områder med skog og trær. Dette er en tarp på 3x3m. Også tarper fra Helsport har jeg brukt endel.

Dovrefjell 3x3m tarp inkl. barduner

Nå er det altså en ny tarp i sekken som skal med og denne fra Urberg er jeg meget spent på. Finner ikke så mye info om den på nett, men det jeg ser er at den er blant de letteste i segmentet og nevnes høyt opp på tester.

Tydelig forskjell i volum

Jeg har nevnt noen ganger på bloggen at vekt er noe jeg gjerne først ser på når det gjelder nytt turutstyr, deretter volum. Senest var dette et tema tidligere i år der jeg fikk tak i et nytt liggeunderlag.

Urbergtarpen her er betraktelig mindre i volum enn Dovrefjelltarpen. Det ses tydelig på bildene ovenfor. En vektbesparelse på nesten 150g er også greit å ta med seg.

Urbergtarpen har nesten samme areal som tarpen fra Dovrefjell, med oppgitte 300x295cm. Den er utstyrt med hele 8 barduner.

Så gjenstår det å se om dette er et godt kjøp eller ikke. Har du som leser dette, erfaring med denne tarpen, kommentér gjerne her.

5 kommentarer:

Rune sa...

Har du fått prøvd den ut enda? Har lyst å kjøpe maken, og den virker jo bra på papiret men kjekt å få vite fra førtehåndserfaring!

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei, nei har ikke det, ser du. Den blir med til Femundsmarka i sommer og får sannsynligvis testet den godt der. :)

Rune sa...

Ja det kan jeg tro! Kos deg videre på tur :)

Unknown sa...

Hei. Skal kjøpe meg en tarp, størrelsen jeg tenkte var mindst 3*3 meter. Savner kvalitetstester angående slitestyrke på tarpen på nettet. Erfaringer angående solide tarper, som ikke går i filler på første natta med vind?? Skal og helst ikke smelte av første glo fra bål heller. Erfaringer og forslag??
Hadde vært glad for alle innspill .
Mvh Tord

Bjarne Heyerdahl Sætrang sa...

Hei dere. Takk for kommentarer til innlegget. Tarpen omtalt her er per dags dato knapt kommet i bruk. I Femundsmarka i sommer ble den vel kun brukt en gang mener jeg. Regner med å få brukt den mer etterhvert.

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.