lørdag 4. april 2020

De 3 mest minneverdige dagsturene i kano!


Jeg tenkte litt på det i dag,  da jeg monterte opp allykanoen for årets kanosesong. Hvilke dagsturer i kano er det jeg har best minner i fra?

Med dagstur i kano, ja så snakker jeg dermed også om kanotur her lokalt hvor jeg bor. Det kan jo også passe som tips  til de som bor i mitt område og vil ut i våren nå og padle.

Her får du altså mine 3 mest minneverdige, eller beste, om du vil, dagsturer i kano lokalt her på Haugalandet.

Første plass!


Utrolig nok, ja så rangerer jeg den aller første kanoturen min med Ally helt øverst på pallen. Den turen glemmer jeg faktisk aldri. For noen fine opplevelser det ble den siste søndagen i april i 2012 på et vann i nabokommunen.

Jomfruturen med Ally ble toppet med både kilosørret tatt fra kano, og en villmarksopplevelse jeg sjelden har opplevd maken til her i mitt område med 4 hjort som svømte over vannet like bak kanoen. Fantastisk opplevelse! Klikk på lenken under bildet over for hele historien.

Andre plass!


Denne turen i 2018 var utrolig fin, og når jeg også tenker på at turen ble gjennomført så seint som 17. november (!), ja så er det mildt sagt ganske utrolig. November er normalt ikke en kanomåned her på mine kanter av landet, værmessig.

Turen gikk ut på vakre Vigdarvatnet hvor jeg har hatt et utall med flotte turer. Denne novemberlørdagen opprant med blå himmel og blikk stille vær. Ikke veldig normalt i midten av november.

Jeg heiv meg rundt og fikk en vanvittig fin dagstur på Vigdarvatnet der jeg var øst til Kollesundet og kikket inn i hula der. Klikk på lenken under bildet ovenfor for hele historien.

Tredje plass!


En finfin dagstur jeg tok i 2017 kommer på tredjeplass. Faktisk ble turen foretatt på nasjonaldagen vår, 17. mai. Jeg trives ikke så godt i store folkemengder og tar gjerne ut på tur denne datoen hvis jeg kan.

Denne turen ble virkelig flott med fin fiskefangst og bålkaffe. En minneverdig kanotur i kystfuruskogen i nabokommunen. Klikk på lenken under bildet over for hele historien.

Jeg har flere fine dagsturer med Ally, og jeg kunne nok rangert noen av de også på pallplass, men det ble de ovennevnte som jeg til slutt landet på. I dag er altså Ally igjen montert opp på terrassen klar for en ny sesong. Det blir helt sikker fine turer i år, de fleste lokalt.

Det har blitt noen turer med allykanoen på meg siden den første i 2012. Alle disse finnes bak etiketten #Allykano her på bloggen. Ta en titt der for mer enn 80 blogginnlegg med kanotema.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.