søndag 31. mai 2020

Nydelig i fjellet!

Endelig ble det tur igjen til fjells denne helga. Etnefjellene sto for tur i finværet som var meldt.

Jeg kommer meg kjapt fra jobb fredag og setter kursen østover mot Etne. Jeg trenger heldigvis ingen stopp underveis. Alt er pakket og klart i bilen.

Jeg er noe engstelig for at det er fullt på parkeringsplassen øverst på Rusvegen, men overraskelsen er stor da jeg kommer opp og ser at jeg har hele plassen for meg selv. Litt pussig, med tanke på finværet denne langhelga er lovet.

Det er i grunnen helt greit å vite at det kanskje ikke er mange sjeler innover i fjellet her i dag. Jeg finner forhåpentligvis den fine teltplassen min ledig.

Sist jeg var innover i fjellet her var sist i september i fjor høst. Da gikk jeg inn i tåka, men fikk etterhvert aldeles nydelig t-skjortevær.

Jeg tar det rimelig med ro oppover i ettermiddag. Formen er ikke den beste etter mye stillesitting den siste tiden. De er gode de fotopausene.

Jeg tar gode pauser oppover der jeg følger T-stien retning Løkjelsvatnhytta langt lenger øst. Dette er også endel av den berømte "Gullruta" for de som vil gå Etnefjellene på langs.

Litt nervøs har jeg vært de siste dagene, da jeg ikke vet med sikkerhet om isen har gått på fjellvannet her oppe i nesten 700 meters høyde. Men, opp den siste kneika så skimter jeg vannet. Det er isfritt det aller meste. Noen isflak her og der riktignok, men uten betydning.

Det er ikke en sjel her oppe og jeg har heller ikke sett noen andre underveis. Det er litt luksus, men jeg regner med det kan dukke opp noen i løpet av helga. Nå er det kun gjøken som høres på andre siden av fjellvannet.

Etter at teltet er oppe, ja så er det bare å nyte. Litt småkjølig trekk i kveldingen gjør at jeg får bruk for dunjakka som er med, men når vinden stilner helt av ved solnedgang, ja da kan jeg faktisk kaste dunjakka.

Nå får jeg også prøvd det nye kaffefilteret fra GSI Outdoors. Fungerte glimrende. Nå blir det også filterkaffe med på tur.

Jeg monterer fiskestanga også på kvelden, men det er bare en liten tass som forsiktig napper borti lillauren jeg forsøker. Det blir i grunnen lite fiske.

Det er så herlig å heller sitte å nyte kvelden som kommer sigende på. Blikk stille, men et yrende fugleliv rundt vannet. Gjøken er høylydt. Rypesteggen er også hørbar oppe i fjellsiden.

I ellevetida kryper jeg inn i teltet, men holder teltdøra åpen gjennom natta. Det er virkelig herlig å ligge slik med fjellufta rett inn.

Det er ikke før i seks-sjutiden sola treffer teltet lørdag morgen. Det gjør faktisk ingenting. Jeg har en fin gjennomlufting  med åpen teltdør i begge ender. Dette teltet er helt genialt slik sett og jeg kan ikke tenke meg noe annet.

Utpå lørdag formiddag tar jeg meg en liten rusletur ut på kanten for å få lastet ned noen podcaster jeg har lyst å høre. Det er nemlig ikke mobildekning ved teltplassen så jeg må litt opp i høyden og finne utsikt. Da går det bra.

Fra kanten ser jeg også at andre vann i samme høyde som jeg er er i ferd med å bli helt isfrie.

Det blir virkelig en sløv dag i leir. Jeg har ikke mye energi til annet enn å ligge utenfor teltet og høre radio, podcast og lese. Radio er viktig for meg, nyhetsjunkie som jeg er, og særlig i disse tider med alt om skjer.

God bok har jeg også med, men jeg burde nok hatt med en til. Det holder ikke gjennom hele helga denne.

Utpå ettermiddagen får jeg besøk av fem trivelige petri brødre jeg har observert en stund langs østbredden av vannet. Joda, disse har kommet på sykkel fra Skarstøl/Kritle og klatret over fjellet fra Ilsvatnet. Det er alltid hyggelig å treffe likesinnede. De hadde fått litt mer fisk enn meg, men rimelig vinterslappe ørreter kunne de fortelle.

I løpet av ettermiddagen og kvelden så er boka utlest og de fleste podcastene hørt. Jeg skulle jo virkelig ha tatt med ei bok til. Jeg er en lesehest på tur. Mye fisking har det ikke blitt. Jeg har i grunnen fisket ganske mye i vår, så det gjør ikke så mye.

Det er en like herlig kveld som foregående. Det er bare å nyte, noe jeg også gjør. Jeg sovner med teltdøra åpen og med frisk fjelluft i trynet. For et herlig liv.

Likevel så bestemmer jeg meg i soveposen for at dette blir siste natta her. Jeg labber nedover igjen i morgen. Det lille fiskeriet jeg har bedrevet har ikke gitt mye, men heller ikke så viktig. Hadde jeg vært forutseende nok til å ta med en bok til, ja da hadde jeg nok blitt til mandag. Nå fikk det holde til søndag.

Søndag morgen er ikke dårligere enn lørdagen. Det er et nydelig vær som jeg krabber ut til i nitida. Like over ti er jeg på vei nedover igjen. Jeg nyter turen, sakte.

Det er jo så fint her oppe, og den milde brisen fra øst er herlig avkjøling. Jeg tar flere pauser også nedover og ser utover landskapet. Det er flere turfølger å se i dag på stiene i området.

Varmen har virkelig satt seg i det jeg nærmer meg bilen. Nesten trykkende der brisen avtar.

Det er en stapp full parkeringsplass som møter meg nede igjen. Her er det mange som har kommet opp siden jeg parkerte sist fredag.

Det er 20 grader i det jeg starter bilen her på 500 meters høyde over havet. Jeg kan se tilbake på en fantastisk fin tur igjen i dette vakre fjellområdet. To teltnetter fikk holde i denne omgang. Helt greit det. Neste tur opp hit blir kanskje til høsten da. Det er nesten også en tradisjon.

Neste helg meldes litt ymse vær. Blir kanskje ikke telttur da.