fredag 29. januar 2021

Fargerikt på isen

 

Det måtte bli en tur på isen i dag i været som viste seg utover dagen. Nesten helt vindstille.

Jeg har en timeplan i år som gjør at jeg kan komme av gårde fra jobb ganske tidlig på dagen. I god tid før klokka ett parkerer jeg i skogen ikke langt fra fiskevannet mitt. En liten minusgrad bare, viser termometeret.

Det er helt vindstille på isen og jeg plasserer meg derfor et stykke utpå kort fra en liten holme. Her vil jeg i første omgang forsøke litt kikkfiske på grunt vann er planen.

Det går ganske lang tid før det er bjelleklang fra et av ståsnørene jeg har satt lenger ute på 6-8 meters dyp. 

En fargerik hannrøye er snart oppe på isen. Skikkelig moro. Kanskje bikker den en kvartkilo?

En stund etterpå er det bjellklang fra det andre ståsnøret jeg har ute, på litt dypere vann. Her blir det en finfin røye godt over 300g i størrelse. Rund i buken. Endelig begynner det å likne noe.

Det blir 2-3 timer på isen i ettermiddag og fornøyd legger jeg kursen hjem i halv firetiden, litt småkjølig i kroppen. 4 røyer ble det, og én mistet i kikkfiskhullet. Ergerlig. Den var nesten oppe på isen før den glapp. Alltid et adrenalinkikk å se røya som tar mormyskaen på grunt vann. Kanskje var den 2-3 hekto stor?

Her i området hvor jeg bor så må vi nok være rimelig fornøyd med røyer i størrelsesordenen som jeg fikk i dag. Likevel så vet både jeg og andre sportsfiskere at det nok finnes noen større eksemplarer også her. Drømmen er jo å få en av disse en dag.

Det blir mer isfiske denne helga. Allerede i morgen formiddag er jeg igjen på isen er planen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.