søndag 17. januar 2021

Nok en fin dag på isfiske!

 

Igjen så fikk vi oss en virkelig fin dag på isen, kanskje den aller siste isfisketuren i år.

Det er et mildere vær som er meldt framover og vi er usikre på om isen vil tåle en uke med mildvær og regn.

At det ble tur i dag var ikke ganske sikkert i morges, for det blåste kulingkast ute ved kysten, men vi tok sjansen likevel.

Nordover mot fiskevannet var jeg ute før brøytebilen. Med Frank like bak i firehjulstrekker så var jeg ikke mye bekymret. Veisjefen i Haugesund kommune derimot var i avisa og oppfordret folk å holde seg innendørs i dag og heller spille ludo. Snakk om pingle! Det er jo bare å komme seg ut og nyte.

Ute på isen er det ganske forblåst, men vi finner oss en fin plass i le under en fjellknaus. Her kjennes knapt vinden.

Vi har ikke før fått ut snørene før det er fisk på. Litt typisk, det er gjerne den første timen etter at vi ankommer vi har fått mest. Nå var det små kulepenner på hos begge.

Ikke lenge etter er det større fisk på hos Frank og denne er det fin steikefiskstørrelse på. Joda, kunne man bare fått flere slike.

Frank får snart også fyr på bålet med den lille lighteren han har med i sleden. Det gir god varme under fjellknausen vi er i le av.

Ikke lenge etter at bålet er fyrt opp får vi selskap av Mikkel som vi traff i går lenger nord i Sveio. Han vil også ha seg noen timer her på isen. 

En stund etter dukker også Anders opp og han er også med å gjøre det trivelig på isen idag.

Etter nesten fem timer på isen, og de siste vedkubbene brenner ut i bålet, ja så pakker vi ned. Et tosifret antall smårøyer ble det på oss, de fleste til Frank, som også tok den største i dag.

Nå er vi litt spente på om isen vil overleve ukas mildvær. Det hadde vært artig å fått flere turer på isen i vinter. Det er et virkelig trivelig fiskeri dette her.

Jeg har fått meg 7 turer på isen i år, og jeg takker ikke nei til noen flere. Jeg krysser fingrene for noen turer til.

PS. Vil du prøve deg på isfiske slik jeg gjør det kan du klikke her for gode tips.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du må gjerne kommentere blogginnlegget.